ads

مشکلات نابینایان در بلخ

تعدادی از نابینایان در ولایت بلخ از نبود کار و تحصیل شکایت داشته و ازحکومت می خواهند که برای آنها زمینه آموزش و تحصیل را فراهم سازد.

عبدالطیف سهاک
21 میزان 1401
مشکلات نابینایان در بلخ

آن‌ها می‌گویند که نابینایی ناتوانی نیست و باید بین افراد دارای معلولیت و افراد سالم در جامعه تفاوت وجود نداشته باشد.

مسئولان اداره شهدا و معلولین ولایت بلخ اما می‌گویند که ارزیابی دقیق نابینایان را در ولایت بلخ را آغاز کرده و برای نزدیک به 2 هزارتن معاش ماهوار داده می‌شود.

تعدادی از نابینایان در ولایت بلخ از نبود زمینۀ کار و تحصیل در ولایت بلخ شاکی بوده و از دولت خواهان توجه جدی استند.

مروه، یکی از نابینایان در ولایت بلخ می‌گوید که نباید میان افراد نابینا و افراد سالم در جامعه تفاوت وجود داشته باشد:”نبود زمینۀ رفتن به پوهنتون و مکتب یکی از مشکلات عمدهء ما است و باید برای ما زمینۀ تحصیل فراهم شود.”

فهیمه یکی دیگری از این دختران می‌گوید:”برای ما گفته شده که بعد از این مکتب نیایید. این خیلی دشوار است که ما دیگر مکتب نرویم.”

در همین حال سید محمد یزدان پرست، یکی از نابینایان ولایت بلخ می‌گوید، در کنار سایر مردم، باید به مشکلات نابینایان ولایات شمال هم رسیده‌گی صورت گیرد:”توقع ما از مقام‌های حکومتی این است که یک شفاخانه معیاری برای تداوی چشم در صفحات شمال اعمار نمایند تا مردم برای تداوی چشم روانه کشورهای همسایه نشوند. “

با این حال ولی محمد حکمت، رئیس اداره شهدا ومعلولین ولایت بلخ می‌گوید:”ما برای نزدیک به دو هزار تن معاش ماهوار پرداخته‌ایم و یک نوید دیگر این است که برای 200 تن دیگر از نابینایان ولایت بلخ نیز معاش ماهوار پرداخت می‌کنیم.”

همه ساله از 23 میزان در کشورهای مختلف به هدف رسیده‌گی به نابینایان تجلیل به عمل می‌آید، اما با گذشت چندین سال از تجلیل این روز در افغانستان خبری نیست و مشکلات نابینایان افغان هم هنوز به حال خود باقی مانده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA