ads

شمار داوطلبان امتحان کانکور در باغیس کاهش یافته است

شمار داوطلبان امتحان کانکور در ولایت بادغیس، بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

مرجان وفا
15 میزان 1401
شمار داوطلبان امتحان کانکور در باغیس کاهش یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

در حالی که در امتحان قبلی در این ولایت، 724 فارغ صنف دوزادهم به‌شمول 189 دختر، اشتراک کرده بودند، اما در سال جاری 291 داوطلب برای راه‌یابی به پوهنتون‌ها این امتحان را سپری کردند.

در امتحان کانکور سال جاری در ولایت بادغیس، تنها 60 دختر حضور داشتند.

محبوب هوشمند؛ فعال مدنی در بادغیس، یکی از دلایلی کاهش تعداد داوطلبان امتحان کانکور در این ولیت را بی‌انگیزه بودن شاگردان مکتب، می‌خواند.

او می‌گوید:” دلیل بسته ماندن مکاتب این است که دانش آموزانی که در صنف یازده و یا هم دوازده بودند؛ فعلا خانه نشین شدند. باید یادآور شوم که این اوضاع فعلی روی خانواده‌ها نیز تاثیر گذاشته و خانواده‌ها شرایط را برای تحصیل به ویژه  دختران سخت می‌گیرند.”

در همین حال محمد نعیم هاشمی؛ معاون علمی موسسه تحصیلات عالی بادغیس، از شفافیت در این امتحان، اطمینان می‌دهد.

او می‌افزاید که این موسسه در پوهنزی‌های شرعیات، تعلیم و تربیه، محیط زیست، زراعت و اقتصاد، بیش از 1500 محصل را جذب می‌کند.

هاشمی گفت:” ما از شفافیت این امتحان در این ولایت برای تمامی دانش‌آموزان اطمینان میدهیم و انشاالله حق به حق‌دار خواهد رسید.”

فارغان صنف‌ دوازدهم که پس از ماه‌ها انتظار، امتحان کانکور را سپری کرده‌اند، از برگزاری آن ابراز خرسندی کرده و از مسئولان می‌خواهند که شاگردان را برای اشتراک در این امتحان، تشویق کنند.

در همین حال نجیبه؛ دیگر داوطلب کانکور در بادغیس نیز بر ایجاد زمینه‌ تحصیل برای دختران تاکید می‌کند.

او گفت:” امیدوارم که در سال‌های آینده حضور دختران تا این اندازه کم‌رنگ نباشد و از امارت اسلامی خواهان شفافیت این پروسه هستیم.”

گفتنی‌ست که امتحان کانکور، روز پنج‌شنبه (14 میزان) در 33 ولایت آغاز گردید، اما گفته می‌شود که در دیگر ولایت‌ها نیز تعداد اشتراک کننده‌گان، نسبت به سال‌های گذشته اندک است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA