ads

تجلیل از روز جهانی معلم در بلخ

از روز جهانی معلم، در شهر مزارشریف در حالی گرامی‌داشت می‌شود که معلمان از ناچیز بودن معاش و عملی نشدن وعدهء حکومت در توزیع زمین شکایت دارند.

عبداللطیف سهاک
13 میزان 1401
تجلیل از روز جهانی معلم در بلخ

مسئولان ریاست معارف ولایت بلخ به مناسبت روز جهانی معلم از رسیده‌گی به مشکلات معلمان  در آینده‌ی نزدیک اطمینان می‌دهند.

به گفتهء آنان درحال حاضر بیش از ۱۳ هزار معلم بشمول زنان و مردان در ولایت  بلخ سرگرم تدریس هستند.

 اما شماری از معلمان در چنین روزی می‌گویند که معاش آنان کفایت مصارف زندگی شان را نمی‌کند و از توزیع زمین‌های رهایشی برای معلمان این ولایات نیز خبری نیست.

محمد ابراهیم، یکی از معلمان ولایت بلخ می‌گوید:”در گذشته برای معلمین وعده‌های میان خالی داده ‌شده بود که برای شان نمره‌های زمین داده می‌شود و معاش آنان نیز افزوده خواهد شد، اما این وعده‌ها هیچ عملی نشد. ما از امارت اسلامی به ویژه وزارت معارف می‌خواهیم که این وعده‌ها را عملی کند، زیرا با این معاش نمی‌شود که هم کرایه خانه را پرداخت و هم خرچ خانه را.”

فرهاد باختری، یکی دیگر از معلمان ولایت بلخ از غصب زمین‌ها در شهرک‌های رهایشی معلمان شکایت داشته و خواهان جلوگیری از این کار است:”تقاضای ما این است که در بخش پروژه‌های مربوط به معلمان توجه صورت گیرد. زمین‌هایی که از سوی غاصبین در گذشته غصب شده، پس گرفته شده و به معلمان توزیع شود.”

اما مسئولان در ریاست معارف بلخ با تاکید بر جایگاه بلند معلمان در نظام امارت اسلامی داشته، از تلاش‌ها در زمینۀ حل مشکلات معلمان در کشور سخن می‌زنند.

عبدالجلیل شهیدخیل، رئیس معارف بلخ می‌گوید که امارت اسلامی مخالف علوم عصری نیست و باز بودن 17 هزار مکتب در کشور نشانۀ حمایت این نظام از علوم عصری می‌باشد:”اکثریت سربازان امارت اسلامی معاش ندارند، اما برای تمام معلمان معاش داده شده. یک معلم در افغانستان بگوید که معاشش حواله نشده ” این گز و این میدان”.

بر اساس معلومات مسئولان معارف در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار معلم  در سطح ولایت بلخ و ولسوالی‌های آن در مکاتب دخترانه و پسرانه از صنف اول تا12 سرگرم تدریس می‌باشند .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA