ads

 ورثه‌های شهدا و معلولین در فاریاب از عدم پرداخت معاشات شان شکایت دارند

شماری از ورثه‌های شهدا و معلولین در شهرمیمنه مرکز ولایت فاریاب، از تاخیر و پرداخت نشدن معاشات شان شکایت داشته و می‌گویند از چند سال به این سو آنان معاشات شان را دریافت نکرده داند.

آزادبیگ رسولی
7 میزان 1401
 ورثه‌های شهدا و معلولین در فاریاب از عدم پرداخت معاشات شان شکایت دارند

محمدنعیم و جمیل خان دو تن از معلولین در ولایت فاریاب می‌گویند که ۲ الی ۳ سال است که معاش دریافت نکرده‌اند و وضعیت اقتصادی شان خوب نیست و حال روز شان هم به سختی می‌گذرد.

آنان می‌گویند با آنکه سرپرستی خانواده‌های شان را بر عهده دارند و به‌دلیل معلولیت توان کار کردن را هم ندارند. آنان از چند ماه است که با پرداخت کرایه هنگفت از ولسوالی‌ها به مرکز مراجعه می‌کنند اما نوبت را کسانی می‌گیرند که واسطه دارند.

درعین حال قمرالدین و حنیفه دو تن از وارثین شهدا نیز با انتقاد از مسئولین نظام پیشین می‌گویند که ۶ سال است که هیچ پولی دریافت نکرده‌اند و اکنون نیز روزهاست که می‌آیند و میروند، اما کسی به مشکلات آنان رسیدگی نمی‌کند.

آنان با ابراز این نظر که افزایش فقر و بیکاری در کشور افراد دارای معلولیت و ورثه‌های شهدا را بیشتر با مشکلات روبرو کرده، از امارت اسلامی می‌خواهند که به مشکلات تمام معلولین و ورثه‌های شهدا توجه جدی کرده، حقوق و امتیازات آنان را به موقع پرداخت کند.

با این حال، مولوی محمد نادر خالد، رئیس امور شهدا و معلولین ولایت فاریاب به کلید می‌گوید:”از ۶ ماه بدین سو کارهای اداری و توزیع کارت‌های جدید براي مستحقین ورثه‌های شهدا و معلولین جریان دارد و هیچ تفاوتی میان ورثه‌های شهدای نظام قبلی و کنونی وجود ندارد. برای تمام معلولین و ورثه شهدا طبق معیارهای تعیین شده از سوی وزارت شهدا و معلولین به طور یکسان حقوق پرداخت می‌گردد.”

او افزود که حدود ۷۰ درصد از ورثه شهدا و معلولین که کارهای اداری شان تکمیل گردیده بود، معاشات شان در بانک حواله شده است و متباقی آنان نیزکارهای شان در جریان است که با تکمیل شدن کارهای اداری شان معاشات آنان حواله خواهد شد.

به گفتهء خالد تاکنون در حدود ۱۶ هزار معلول و حدود ۶ هزار ورثه شهدا  تثبیت شده و همچنان با شروع این روند در حدود ۶ هزار کارت خیالی نیز شناسایی شده است.

 این درحالی است که ورثه‌های شهدا و معلولین بارها از پرداخت نشدن معاشات شان شکایت کرده و از مسئولین امارت اسلامی خواهان رسیدگی به مشکلات شان شده بودند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA