ads

واکنش‌های مثبت به سخنان شیر محمد عباس ستانکزی در مورد آموزش دختران

سخنان اخیر شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه در مورد بازگشایی مکاتب دورۀ لیسه و متوسطه به‌روی دختران، برعلاوه حمایت مردمی، مورد استقبال شماری از عالمان دین، سیاسیون و کارشناسان تعلیم وتربیه نیز  قرار گرفته است.

سونا یوسفی
7 میزان 1401
واکنش‌های مثبت به سخنان شیر محمد عباس ستانکزی در مورد آموزش دختران

مولانا روح الله رحیمی، یکی از عالمان دین می‎گوید که قشر باسواد و تعلیم یافته در خداشناسی بهتر از افرادی هستند که از سواد محروم شده باشند:”رسول‌الله ص گفته است که آموختن علم بر تمام مرد و زن مسلمان فرض است.  نگفته که تنها بر مردم مکه، مدینه، یک تعداد زن یا مرد ویا بر یک قشر مشخص فرض است.”

درعین حال سید جعفر موسوی یکی دیگر از عالمان دین می‎گوید:”یکی از حقوق خانم‌ها تحصیل است. در زمان پیامبر گرامی اسلام هم خانم‎ها جلسات درسی داشتند.”

سخنان معین سیاسی وزارت خارجه در پیوند به بازگشایی مکتب‌های دختران مورد استقبال شماری از فعالان مدنی نیز قرار گرفته است.  تفسیر سیاه پوش، یک‎تن از فعالان مدنی می‎گوید،  دخترانی که از تعلیم بازمانده‌اند در حال حاضر بهترین فرصت زندگی شان را از دست می‎دهند:”جبران یک‎سال تعلیمی برای دختران و هم برای حکومت خیلی سخت است، اما باز هم فرصتی خوبیست تا دروازه مکاتب به روی دختران باز شود.”

از سوی دیگر برخی از کارشناسان، آموزش را از مکلفیت‌های مهم انسانسی در پرتو دستورات قرآنی می‎دانند.

دوکتور عبدالقهار سروری، یکی از کارشناسان به این نظر است که یک انسان برای شناخت خود و خالق خود نیاز دارد، آموزش ببیند:”هرنوع محدودیت در آموزش دختران بر مبنای باور های سلیقه‌ای می‎باشد و اساس دینی ندارد. این مسأله پیامدهای زیانباری را برای جامعه خواهد داشت. آموزش حق است و هیچ گونه تفکیک در فراگیری آن وجود ندارد.”

از سویی هم به گفتهء گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی مباح خواندن تعلیم ‎و تربیه نه تنها برخلاف اصول اسلام و نظر عالمان دین است، بلکه مسلمانان را از تعلیم عصری دور می‎کند.

گفتنی است که  معین سیاسی وزارت خارجه اخیرا از بسته ماندن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم به شدت انتقاد کرده و گفت که آموختن علم بر مرد و زن مسلمان فرض است.

او درعین حال تاکید کرد که باید هرچه زودتر مکاتب به‌روی تمام دختران بازگشایی شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA