ads

حل منازعات مردم با جرگه‌های قومی در نیمروز

شماری از باشنده‌گان ولایت نیمروز جرگه‌های قومی را در حل منازعات محلی مؤثر دانسته و می‌گویند که شوراهای مردمی و بزرگان خیراندیش می‌توانند نقش خوبی در جلوگیری از خشونت‌ها و درگیری‌ها در جامعه داشته باشند.

 جان محمد عمری و سونا یوسفی
7 میزان 1401
حل منازعات مردم با جرگه‌های قومی در نیمروز

منازعات محلی و خانوادگی یکی از مشکلات مردم در ولایت‌ها می‌باشد که در برخی موارد باعث درگیری‌های خطرناک و خونین می‌گردد.

راه‌های حل منازعات محلی و خانوادگی، منازعات روی آب و زمین در افغانستان نه تنها از طریق نهادهای عدلی و قضایی، بلکه از سوی جرگه‌های قومی نیز دنبال شده است. 

در این میان شماری از شهروندان در ولایت نیمروز جرگه‌های قومی را در حل منازعات خانوادگی و قومی موثر می‌دانند.

احمدالله یکی از باشنده‌گان نیمروز که تجربه منازعات خانوادگی دارد، می‌گوید:”بین من و پسر کاکایم برسر زمین دعوا پیش آمد، ما به بزرگان و ریش‌سفیدان و شورای قومی روی آوردیم تا این مشکل را بین ما حل کنند. امکان داشت که بین ما زد و خورد شود. خوشبختانه مشکل ما توسط شورای قومی حل شد.”

او همچنان می‌افزاید که بزرگان و ریش‌سفیدان اگر به خیر مردم فکر کنند، می‌توانند مشکلات زیادی را در جامعه حل کنند، زیرا آنان در جامعه از احترام برخوردارند و فیصلۀ شان نیز از سوی مردم پذیرفته می‌شود.

درعین حال یاسر به حیث طرف دیگر دعوا چنین می‌گوید:”سه ماه قبل با پسر کاکایم برسر زمین دعوا داشتیم، ممکن بود این دعوا منجر به جنجال بزرگ شود. ما توانستیم این دعوا را بدون درگیری، از طریق متنفذین و شورای محلی حل کنیم.”

یاسر همچنان از عالمان دینی و اعضای شورای مردمی که برای چنین منازعات راه‌حل پیدا می‌کنند اظهار تشکری می‌کند. زیرا به گفته او چنین دعواها درصورتی که حل نگردد، احتمال دارد که درگیری و خونریزی را به دنبال داشته باشد.

پرویز احمدی، یکی دیگراز باشنده‌گان این ولایت می‌گوید که در برخی موارد دعواها و منازعاتی در این ولایت تجربه شده است که از سوی محکمه حل نشده، بلکه از سوی ریش‌سفیدان و شورای مردمی حل شده است.

به گفتهء او در نیمروز خیلی از اختلافات بین دو قوم یا چندین قوم به میان آمده است که محکمه از حل کردن آن عاجز مانده، اما این اختلافات مطابق رسم و رواج‌ها از سوی متنفذین و بزرگان قومی برطرف شده است.

در همین حال فعالان مدنی نیز نقش شوراهای مردمی را در حل منازعات قومی و خانوادگی مؤثر می‌دانند. 

محمود، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت نیمروز، به این باور است که شوراهایی که از سوی بزرگان و نخبه‌گان ایجاد می‌شوند، تاثیرات خوب و مثبتی در جامعه دارد:”شوراها و جرگه‌های قومی در حل منازعات قومی و خانوادگی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد، زیر در بسا موارد دیده شده است که حل مسائل مربوط به ولایت‌ها و ولسوالی‌ها از طریق محکمه کارساز نبوده، اما از طریق نشست‌های قومی منازعات حل شده است.”

محمود در ادامه سخنان خود می‌گوید باتوجه به  اینکه جرگه‌ها تاثیرات مثبت و خوبی در حل منازعات دارد، باید مورد حمایت دولت نیز قرار گیرد.

به همین شکل فاروق یکی دیگر از آگاهان مسایل اجتماعی، معتقد است که در افغانستان درگیری‌های خانوادگی بسیار زیاد است و خوشبختانه در این چند سال اخیر شوراها و جرگه‌های قومی از سوی بزرگان خیراندیش دایر شده که در حل منازعات مردم تاثیرات مثبت بجا گذاشته است.

گفتنی است که در افغانستان جرگه‌ها و شوراهای قومی یکی از راه‌های حل منازعات شناخته می‌شود که در بسا موارد دولت نیز قضایای کوچک را جهت حل وفصل به بزرگان قومی واگذار می‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA