ads

بهای مواد اولیه کاهش یافته، اما توانایی خرید نیست

باآنکه قیمت مواد اولیه به خصوص خوراکی در بازار تاحدودی پایین آمده است، اما شماری از شهروندان می‎گویند که آنان هنوز هم توانایی خرید مواد مورد ضرورت شان را ندارند. آنان از حکومت می‎خواهند در کنار اقدامات برای پایین آوردن قیمت‌ها در بازار، زمنیه‌های کاری را نیز برای شهروندان فراهم سازد.

سونا یوسفی
7 میزان 1401
بهای مواد اولیه کاهش یافته، اما توانایی خرید نیست

مسئولان اتاق تجارت وصنایع دلیل کاهش نسبی در بهای مواد اولیه را مربوط به کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی می‌خوانند.

یونس مومند معاون اتاق تجارت و سرمایه‎گذاری می‎گوید که بهای مواد خوراکی مثل آرد، روغن و بوره در بازارهای جهانی پایین آمده است.

 او همچنان می‎افزاید که اکنون فصل حاصلات گندم است و در بازار قزاقستان گندم بیشتر از فصل‌های دیگر عرضه می‎گردد:”اگر ما جای مناسب برای ذخیرۀ مواد اولیه کشور خود داشته باشیم، می‎توانیم مواد زیادی را ذخیره کرده و نرخ‎ها را پایین نگهداریم.”

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی می‎گویند که کاهش مالیات و معافیت جریمه برای تاجران و عمده فروشان در یک هفتۀ اخیر از سوی حکومت، سبب پایین آمدن بهای مواد خوراکی در بازار شده است.

آنان می‎افزایند که اگر حکومت راه‌های بدیل دیگری را هم روی دست بگیرد، قیمت‌‎ها از این هم پاین‎تر خواهد آمد.

احسان‌الله احسان، یکی از کارشناسان می‎گوید:”خواهش ما این است که حکومت همانند معافیت در جریمه و کاهش مالیات، برای تاجران را‎ه‎های بدیل دیگری را هم روی دست بگیرد تا قیمت مواد بیشتر کاهش یابد.”

از سویی هم، میرزا حسن، یکی از دکانداران در منطقۀ کوته سنگی کابل از نبود مشتری شکایت داشته و می‎‎گوید، با آنکه قیمت‎ مواد خوراکی پایین آمده، اما بازار خرید خیلی کمرنگ است.

“در چند روز اخیر قیمت‌ها پایین آمده. در هر بوجی آرد سه تا چهار صد افغانی و در هر بشکه روغن هزار افغانی تفاوت آمده است، ولی قیمت برنج هنوز پایین نیامده است. فروشات هم نیست، ما 90 درصد کار خود را از دست دادیم.”

در عین حال وحید، یکی دیگر از باشنده‌گان کابل می‎گوید که در شرایط کنونی کشور، که بسیاری از مردم بیکار هستند، توانایی خرید بسیار پایین است.

او از حکومت می‎خواهد که در کنار تلاش‌ها برای پاییین آوردن قیمت‌ها، زمینه‌های کاری را نیز برایم مردم فراهم سازد:”امید وار یم قیمت‎ها از این هم پایین‎‎تر شود، چون در شرایط کنونی که شمار زیادی از مردم بیکار هستند، توانایی خرید را هم ندارند.”

گفتنی است که درچند ماه اخیر قیمت مواد اولیه به خصوص مواد خوراکی در کشور به گونهء بی‌پیشینه بلند رفته بود و شمار زیادی از شهروندان توانایی خرید مواد مورد ضرورت شان را نداشتند.

شهروندان می‌گویند که به دلیل بی‌کاری و نبود در آمد کافی نمی‎توانند مواد خوراکی مورد نیاز خانواده‌های شان را خریداری کنند. آنان از حکومت می‎خواهند که راهکار های مناسب‌تری را در زمینه تقویت اقتصاد مردم روی دست بگیرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA