ads

 بلخ باستانی تاهنوز بی موزیم است

با آنکه مسئولان اطلاعات وفرهنگ در ولایت بلخ می‌گویند که بیش از صد قلم آثار باستانی در این ولایت موجود است، اما تاکنون این ولایت باستانی موزیمی برای نگهداری و نمایش این آثار ندارد.

عبداللطیف سهاک
7 میزان 1401
 بلخ باستانی تاهنوز بی موزیم است

شماری از فعالان فرهنگی ولایت بلخ، از نبود یک موزیم معیاری در این ولایت انتقاد داشته و خواهان توجه امارت اسلامی در این زمینه می‌باشند.

مسؤلان ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ نیز می‌گویند که به دلیل نبود موزیم، آثار تاریخی این ولایت در مکانی دور از دیدی مردم نگهداری می‌شود.

اما شماری از فعالان فرهنگی در ولایت بلخ با انتقاد از نبود یک موزیم معیاری در این ولایت باستانی می‌گویند که در بیست سال گذشته میلیون‌ها دالر به نام باز سازی و نو سازی در این ولایت به مصرف رسید، اما یک موزیم برای نمایش آثار باستانی ساخته نشد.

هدایت الله هاشمی، یکی از فعالان فرهنگی می‌گوید که بلخ در تمدن بشری به عنوان ام البلاد(مادر شهرها) شناخته شده، اما اکنون این ولایت بدون یک موزیم آثار باستانی می‌باشد.  

“متاسفانه در طول یک قرن اخیر آنگونه که باید، حق بلخ ادا نشد. خواست ما از دست اندرکاران بلخ این است که برای معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و هنری بلخ یک موزیم معیاری و متناسب به جایگاه تاریخی این شهر بسازند.”

عبدالمتین فرامرز، یکی دیگر از فرهنگیان بلخ با ابراز نگرانی از نبود یک موزیم در ولایت بلخ می‌گوید، اگر یک موزیم معیاری در این ولایت ساخته نشود، آثار تاریخی بلخ از بین خواهد رفت:”باید موزیمی باشد تا گردش‌گران و شهروندانی که در بلخ زندگی می‌کنند ویا نسل آینده با آثار تاریخی این ولایت آشنا شده و از جایگاه تاریخی بلخ باخبر شوند.”

در همین حال، مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید که درحال حاضر آثار تاریخی و باستانی این ولایت در یک مکان امن و دور از دید مردم  نگهداری می‌شود .

ذبیح‌الله آریایی مسئول فرهنگ ولایت بلخ به کلید گفت:”در رابطه به اعمار موزیم باید بگویم که ما در دو ساحه شهر مزارشریف زمین داریم، اما برای ساختن تعمیر موزیم بودجه نداریم. ما پیش‌نهاد ساختن موزیم را به مرکز کشور داده‌ایم.”

به گفتهء این مسئولان، درحال حاضر  بیشتر از صد قلم آثار تاریخی در ولایت بلخ موجود است و هرزمانی‌که موزیم ساخته شود، در معرض تماشای مردم قرار داده خواهد شد.

گفتنی است که مکان کوچکی در صحن روضۀ شریف از چند سال به این طرف به شکل غیری معیاری ساخته شده که در آن تنها چند قلم آثار قدیمی مربوط به روضه و مزارشریف نگهداری می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA