ads

بی‌رونق شدن تجارت میوه‌های خشک در کندز

شماری از تاجران و فروشنده‌گان در کندز می‌گویند که میوه‌های خشک را از باغداران خریداری کرده‌اند، ولی تاجران ملی تمایلی به خرید و صادر کردن این محصولات ندارند. مسئولان اتاق تجارت در کندز اما می‌گویند که صادرات میوه‌های خشک افغانستان به دلیل پایین بودن قیمت این محصولات در کشورهای همسایه، در حال حاضر متوقف است.

عتیق‌الله رحیمی
5 میزان 1401
بی‌رونق شدن تجارت میوه‌های خشک در کندز

شماری از فروشنده‌گان و تاجران میوه‌های خشک در کندز می‌گویند که پس از رویکار شدن امارت اسلامی بازار میوه‌های خشک رونق خود را از دست داده و در حال حاضر به هیچ کشوری صادر نمی‌شود.

 این تاجران می‌افزایند که در گذشته بادام و دیگر میوه‌های خشک را به هند صادر می‌کردند، اما امسال پیشمان استند که چرا این محصولات را از باغداران خریداری کرده‌اند.

حاجی ظریف، یکی از تاجران میوه‌های خشک که محصولاتی چون؛ بادام، پسته، انجیر و جلغوزه را از باغداران خریداری کرده می‌گوید:”چهار ماه است که می‌خواهم به هندوستان بروم، اما نمی‌توانم، چون میوه‌های خشک بسته‌بندی شده دارم و آنها خراب و از بین می‌روند. به هند بسیار کم کالا صادر می‌شود. امارت اسلامی باید برای ما بازار فروش فراهم سازد.”

درعین حال حاجی خیر محمد یکی دیگر از فروشنده‌گان میوه‌های خشک می‌گوید:”بادام‌هایی را که خریده‌ام روی دستم مانده است. خریدار نیست و قیمت‌اش پاین است. در داخل به فروش می‌رسد، اما به خارج صادر نمی‌شود. بازار پسته تاجایی خوب است.”

با این حال، عبدالمین یوسفزی، مسئول اتاق تجارت کندز به کلید گفت که درحال حاضر میوه‌های خشک از شیرخان بندر صادر نمی‌شود.

به گفتهء او در بازارهای تاجکستان و دیگر کشورها، بادام نرخ پاین دارد. به همین دلیل تاحران این محصول را صادر نمی‌کنند:” قیمت‌ها در آنجا[کشورهای دیگر] پاین است، تجار فایده نمی‌کند. تنها کشمش صادر می‌شود، اما به کشور دیگر. تاجران میوه‌ها را به ترکیه انتقال می‌دهند.”

گفتنی است که تاجران و فروشنده‌گان می‌گویند که در انتقال میوه‌های خشک به دیگر کشورها سهولت وجود ندارد از این رو انتقال این محصولات به کشورهای هند و ترکیه ماه‌ها را در بر می‌گیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA