ads

رونق یافتن فارم‌های زراعتی در ولایت ریگ‌زار نیمروز

شماری از زراعت‌پیشه‌ها در ولایت نیمروز می‌گویند که کاروبار فارم‌های زراعتی در این ولایت رونق یافته است.

محمد عمری و سونا یوسفی
3 میزان 1401
رونق یافتن فارم‌های زراعتی در ولایت ریگ‌زار نیمروز

آنان می‌گویند که حاصلات فارم‌های زراعتی شان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و عواید خوبی را از این طریق به‌دست آورده‌اند.

این زراعت پیشه‌ها در عین حال خواهان همکاری و حمایت اداره زراعت این ولایت اند.

آب و هوای مناسب نیمروز برای فارم‌های زراعتی، توجه شماری از سرمایه‌گذاران را جلب کرده است.

تجربه‌کاران بخش زراعت می‌گویند که هوای شهر زرنج  در زمستان نیز برای فارم‌های زراعتی مناسب است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این طریق در زمان کم سود بیش‌تری به‌دست آورند.

عبدالصمد که در شهر زنج فارم زراعتی دارد، می‌گوید:«ما در حدود ۴گلخانه داریم. تقریبا ۲۷ تا ۲۸ لک افغانی هزینه برداشته است. در این گل‌خانه‌ها زردک، بادنجان رومی، بادنجان سیاه، کچالو، مرچ سبز و تقریبا هفت- هشت گونه سبزی‌های تازه می‌کاریم. محصولات خود را  به مرکز شهر زرنج به فروش می‌رسانیم، اما بعضی مواقع محصولات ما اضافه می‌شود و به ولایت‌های هلمند، کندهار و هرات صادر می‌کنیم.»

او در ادامه گفت که اگر امارات اسلامی از این کار حمایت کند، گل‌خانه‌داران می‌توانند سبزیجات را به دیگر ولایت‌ها نیز برسانند.

در همین حال، کریم‌الله که در یکی از فارم‌های زراعتی کار می‌کند، به کلید می‌گوید:«با کار کردن در این گلخانه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ افغانی دست مزد دریافت می‌کنم. در هر گل‌خانه ۱۰  تا ۲۰ کارگر مصروف کار استند.»

این باشنده ولایت نیمروز از امارت اسلامی می‌خواهد که به دهقانان کمک کند تا این بخش زراعتی در این ولایت افرایش یابد و افراد بیش‌تری در این بخش مصروف کار شوند.

در عین حال حمید سعیدی، یکی دیگر از باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گوید:«هرچند گل‌خانه‌های زراعتی در ولایت نیمروز به گونۀ چشم گیری افزایش یافته است، نیاز به حمایت بیشتری از این کار است تا با کاهش قیمت سبز‌یجات در این ولایت، صاحبان محصولات شان را به دیگر ولایت‌ها صادر کنند.»

او همچنان از مسئولان می‌خواهد که درآب‌رسانی منظم به فارم‌های زراعتی زمینه سازی کنند.

از سوی دیگر ادال فیضی، یک‌تن از  کارشناسان بخش زراعت می‌گوید که باروی کار آمدن امارت اسلامی رونق کار گل‌خانه‌ها در ولایت نیمروز افزایش یافته است و زمینۀ کار برای تعداد زیادی از باشنده‌گان شهر زرنج فراهم شده است.

به گفته وی:«با افزایش کار گلخانه‌ها در ولایت نیمروز وضعیت اقتصادی برخی از مردم در این ولایت رو به بهبودی رفته است.»

اوافزود که درحال حاضر هشت تا ده فارم زراعتی در ولایت نیمروز فعالیت دارند که صاحبان این فارم‌ها برعلاوه سبزیجات به تولید میوه هم روی آورده اند.

در همین حال نجیب‌الله خاشرودی، سرپرست اتاق تجارت ولایت نیمروز کار فارم‌های زراعتی را در بهبودی اقتصاد جامعه موثر عنوان کرده و می‌گوید:«برعلاوه این‌که در ولایت نیمروز فرصت رشد گل‌خانه‌ها وجود دارد، این ولایت هوای مناسب نیز برای پرورش سبزیجات دارد.»

خاشرودی سرمایه‌گذاری روی فارم‌های زراعتی را دارای منافع خوبی توصیف کرده و اما نبود آب را یکی از مشکلات فرا راه دهقانان در این ولایت عنوان کرد.

او افزود که اگر از کار فارم‌های زراعتی در این ولایت حمایت شود، نیمروز یکی از صادر کننده‌گان سبزیجات و میوه به سایر ولایت‌ها خواهد بود.

با وجودی‌که در بیش‌تر مناطق ولایت نیمروز آب شیرین و مناسب برای زراعت وجود ندارد و زمین‌های زراعتی کم‌تری را می‌توان در این ولایت سراغ داشت، اما شماری از دهاقین در این ولایت توانسته‌اند در کار فارم‌های زراعتی پیش‌رفت‌های خوبی داشته باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA