ads

رسیدن اولین محموله از چین به افغانستان از طریق دهلیز اقتصادی کشورهای منطقه

اولین محموله تجاری، از طریق دهلیز جدید اقتصادی میان کشور های چین، قرغیزستان، اوزبکستان و افغانستان به بندر حیرتان رسید.

عبداللطیف سهاک
31 سنبله 1401
رسیدن اولین محموله از چین به افغانستان از طریق دهلیز اقتصادی کشورهای منطقه

قدرت الله ابوحمزه، والی بلخ می‌گوید، با ایجاد این دهلیز تجارتی در زمینه واردات و صادرات برای تاجران افغانستان تحول جدیدی رونما خواهد شد.

“موافقتنامه دهلیزاقتصادی میان چهار کشور به تاریخ 19 سنبل به امضا رسیده و یکی از فواید آن این است که اموال تجارتی ما در 12 روز به افغانستان رسید. در حالی‌که در گذشته انتقال این اموال از چین دوماه را در برمی گرفت.”

درعین حال اسدالله اسدی، رئیس اتاق تجارت ولایت بلخ می‌گوید، در کنار واردات کالا از چین، این دهلیز برای صادرات کالا از افغانستان نیز، سهولت‌هایی را برای تاجران ایجاد خواهد کرد: “به زوترین وقت می‌توانیم اموال صادراتی خود را به کشور های خارجی برسانیم. در کنار افتتاح کارِ کانال قوشتپه، دهلیز اقتصادی چین، قرغیزستان، اوزبکستان و افغانستان یک تغییرات بزرگ دربخش اقتصاد کشور است.”

در عین حال شماری از تاجران افغان می‌گویند که فعالیت این دهلیز تجارتی باعث شده که در مصرف ترانزیت کالاهای تجاری 60 در صد کاهش بیاید.

این تاجران می‌گویند که در گذشته در کنار بلند بودن مصارف، انتقال محموله‌های تجاری زمان گیر نیز بود.

محمد نعمان، رئیس شرکت واخان کوریدور به کلید گفت:”انتقال کالا در گذشته از مرز چین تا افغانستان در حدود چهارنیم تا 5 هزار دالر امریکایی هزینه برمی‌داشت، اما حال از طریق خط آهن در حدود 60 در صد مصارف پاینتر از مصارف مسیر قزاقستان است .”

به گفته تاجران، کشورهای دخیل دراین دهلیز تجارتی، هر کدام تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای را در بخش واردات و صادرات اعلان کرده‌اند که این کار باعث کاهش مصارف انتقال کالای وارداتی از چین به افغانستان نیز شده است .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA