ads

نیمروز تشنه است

عدم دسترسی مردم به آب آشامیدنی صحی در ولایت نیمروز تبدیل به یک مشکل عمومی شده است و بسیاری از باشنده‌گان این ولایت از ادامه این وضعیت نگرانی جدی دارند.

محمد عمری و سونا یوسفی
28 سنبله 1401
نیمروز تشنه است

اما مسئولان اداره آب رسانی در این ولایت از یک سلسله اقداماتی سخن می‌زنند و می‌گویند که در آینده نزدیک مشکل آب آشامیدنی شمار زیادی از مردم دراین ولایت حل خواهند شد.

هدیه، یکی از باشندگان ولایت نیمروز می‌گوید که به دلیل نبود آب آشامیدنی صحی مجبور است آب تصفیه شده خریداری کند و این کار برای خانواده‌های فقیر بسیار دشوار است.

وی افزود:«خریدن آب تصفیه شده برای خانواده‌های فقیر  خیلی مشکل است. قیمت هر بوشکه آب به مبلغ سی افغانی تا چهل افغانی است که بعضی‌ها نمی‌توانند ای پول را درست کنند.»

این باشنده نیمروز هم‌چنان می‌افزاید که خانواده‌های زیادی به خاطر عدم دست‌رسی به آب آشامیدنی صحی مجبور اند از آب دریا استفاده کنند؛ آبی که از نظر آگاهان صحی آلوده و غیر صحی است و باعث مریضی‌های گوناگون می‌‌شود. برعلاوه این خانواده‌ها از این آب در شستشوی لباس‌ها، ظروف و سایر مقاصد هم استفاده می‌کنند.

درعین حال شبنم، یکی دیگر از باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گوید که در این ولایت آب آشامیدنی صحی قابل دسترس نیست، از این رو مردم مجبور اند از آب دریاچه‌ها، اگر پاک است یا ناپاک، استفاده ‌کنند.

شبنم در ادامه گفت:«در رابطه به آب آشامیدنی باید بگویم که ما آب مناسب و قابل استفاده نداریم. آب دریاچه‌های نیمروز مملو از انواع حشرات و آلودگی‌ها است. آب معدنی و یا تصفیه شده هم بسیار قیمت‌اش بلند است، چنانچه یک بوتل و بشکه ده لیتره آن از پنجاه تا شصت افغانی به فروش می‌رسد.»

سوال این باشنده نیمروز این است که چرا حکومت توجهی به مشکلات آب آشامیدنی مردم ندارد؟ او تاکید دارد که برای مناطقی که با مشکل نبود آب آشامیدنی صحی مواجه استند، باید از طریق لوله‌کشی آب پاک رسانیده شود.

از سوی دیگر برخی از باشنده‌گان نیمروز نگرانی شان را از بالا رفتن بهای آب تصفیه شده ابراز می‌کنند. آمنه، یکی از فعالین زن در این ولایت می‌گوید:«با آن‌که آب یکی از نیازهای حیاتی انسان‌ها است ولی ما امروز در زمینه آب آشامیدنی با مشکلات فراوان مواجه هستیم. ما آب معدنی و پاک را به آسانی به دست آورده نمی‌توانیم. تاچه زمانی باید با این مشکل مواجه باشیم؟ سال‌های زیادی است که آب شهر زرنج قابل استفاده نیست، مردم آب شور و آلوده‌ی دریا را استفاده می‌کنند.»

با این حال مولوی احسان‌الله احسان، مسئول اداره آب‌رسانی شهر زرنج می‌گوید که در یک‌سال گذشته اداره آب‌رسانی در این ولایت کارهای موثری انجام داده است. او از حفر چندین حلقه چاه آب آشامیدنی در این ولایت سخن می‌زند که در اختیار شهروندان ولایت نمیروز قرار گرفته است.

مولوی احسان افزود:«مشکلات آب آشامیدنی شهر زرنج برای ما معلوم است، مرکز زرنج بامشکلات کمبود آب مواجه است. تیم کاری اداره آبرسانی در تلاش است تا با مدیریت درست آب، زمینه دسترسی مردم را به آن مساعد سازد.»

او هم‌چنان که چندی پیش کار سولرسازی و حفر چاه‌های قلعه فتح به ارزش 600 هزار دالر امریکایی آغاز شده و به‌زودی تکمیل خواهد شد که با تکمیل شدن آن سهولت‌های زیادی برای شهروندان نیمروز ایجاد می‌شود.

مولوی احسان می‌افزاید که این اداره در بخش کنترول قیمت‌ها نیز تلاش خواهد کرد که جلو قیمت فروش آب تصفیه‌شده را بگیرد.

نیمروز با وجودی که بند آبی بزرگی دارد، اما از سال‌ها به این‌سو باشنده‌گان این ولایت با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه اند و حکومت‌ها در زمینه تقویت سیستم آب‌رسانی و رفع مشکلات باشنده‌گان این ولایت کار چشم‌گیری انجام نداده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA