ads

واکنش امارت اسلامی به اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان

پس از آنکه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد وضعیت حقوق بشری را درافغانستان ناگوار گزارش کرد، امارت اسلامی این گزارش را‌ نادرست ‌خواند.
از سوی دیگر آگاهان سیاسی این گزارش را دارای تاثیرات منفی بر روحیه مردم افغانستان پنداشته و می‌گویند که چنین گزارش‌ها بر تعاملات سیاسی نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

احمدضیا انتظار 
22 سنبله 1401
واکنش امارت اسلامی به اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان

ذبیح الله مجاهد در سلسله تویت‌هایی گفته است که گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با چشم پوشی از پیشرفت‌های یک ساله‌ی افغانستان، به چند مورد؛ آنهم براساس معلومات نادرست اشاره کرده است.

ریچارد بنت، در نخستین گزارش خود به این شورا، اوضاع سیاسی، اقتصادی و حقوق بشری را در افغانستان ناگوار خوانده و خواهان تغییرات در سیاست امارت اسلامی شد.

او گفت:”من شدیداَ نگران محدود شدن، آزادی‌های مدنی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان و دختران هستم.”

گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل برای حقوق بشر در افغانستان، هم‌چنان‌گفته‌ است که افغان‌ها در دام یک بحران حقوق بشری گیر مانده‌اند و جهان تاکنون از رسیدگی به آن عاجز مانده است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به این اظهارات، گفته است که زنان در افغانستان با کدام تهدیدی مواجه نیستند، آنان در جنگ و تلاشی‌ها کشته نمی‌شوند و به عزت آنان کسی آسیب رسانده نمی‌تواند.

“گزارش ریچارد بنت در مورد حقوق بشر، مغرضانه و به دور از واقعیت‌ها است.

وی در گزارش خود از صدها پیشرفت‌ در یکسال گذشته در افغانستان چشم پوشی کرده و به چند موارد مشخص به اساس برداشت غلط و معلومات نادرست اشاره کرده است. درحالیکه ۱۸۱ باب پوهنتون‌ دولتی و خصوصی در سرتاسر کشور به روی زنان و مردان باز است و روند آموزش در ۷۰ در صد بخش‌های باقی‌مانده کشور نیز گسترش یافته است.”

اما، برخی ‌از آگاهان امور در رابطه به این گزارش دیدگاه‌های مختلف دارند.

احمد مجتبی‌کاکر، آگاه سیاسی‌ می‌گوید ‌‌‌‌که این‌گزارش‌ها نه تنها باعث مأیوسی مردم می‌گردد، بل اهداف سیاسی را نیز دنبال می‌کند.

او می‌افزاید:”در بحث سیاسی، چنین‌گزارش‌ها می‌تواند بر روند تعاملات سیاسی افغانستان و جهان تاثیر منفی بگذارد و درنهایت نتایج منفی و زیانباری را در رابطه به مشروعیت امارت اسلامی به دنبال داشته باشد.”

دربخشی از این‌گزارش به وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها نیز اشاره شده، درحالیکه به باور برخی ازآگاهان، جامعه جهانی نیز مسئول این وضعیت می‌باشد.

زاهد امر‌خیل، آگاه روابط بین الملل چنین ‌می‌گوید:

” این را می‌پذیریم که وضعیت اقتصادی و سایر مسایل حقوق بشری خوب نیست، اما جامعهء جهانی هم کدام راهکار مناسب برای کمک‌های بشردوستانه و بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان نداشته است.”

ریچارد بنت، پس از تعیین شدنش به عنوان گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، طی یک سفر یازده روزه از چند شهر عمده افغانستان دیدن کرد.

او گفته است که در جریان این سفر با گروه‌های زیادی، از جمله با مقام‌های ارشد امارت اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA