ads

بازار زنانه رابعه بلخی در مزارشریف با رکود مواجه است

زنان تجارت پیشه دریگانه بازار زنانه در مزارشریف، از بی رونق بودن بازار محصولات شان شکایت دارند. آنها می‌گویند که به دلیل وضعیت بدِ اقتصادی مردم و نبود گردش‌گران خارجی بازار صنایع دستی از رونق افتاد است.

عبداللطیف سهاک
22 سنبله 1401
بازار زنانه رابعه بلخی در مزارشریف با رکود مواجه است

در عین حال مسئول مارکیت رابعه بلخی در مزارشریف، برای رونق یافتن صنایع دستی زنان، خواهان راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و بازاریابی در خارج از کشور است.

زنان تجارت پیشه در مارکیت رابعه بلخی در شهر مزارشریف که کار شان تولید و فروش محصولات صنایع دستی است، از  فروش نرفتن محصولات شان شکایت دارند.

آنها می‌گویند به خاطری اینکه محصولات و تولیدات شان با نبود خریدار روبرو است، سرمایه آنها درحال مصرف شدن برای ادامه زندگی شان است.

شیلا، یکی از دکان داران این مارکیت می‌گوید:”برای فعلا وضعیت کاری ما خیلی خراب است، مارکیت رابعه بلخی یگانه مارکیت زنانه در مزارشریف است، ولی ما که از صبح تا شام نشسته‌ایم، ده افغانی هم فروش نداریم.”

سمیرا، یکی از استادان خیاطی در این مارکیت، می‌گوید به دلیل اینکه در این مارکیت فروش صنایع دستی از رونق افتاده، آنها به دوختن حجاب رو آورده‌اند. اما نبود تجهیزات را مشکل خانم‌ها در این بخش می‌داند:”سراپا مشکلات است، به طور مثال ما با ماشین دستی کار می‌کنیم، درحالیکه باید ماشین‌های عصری داشته باشیم تا دوخت ما برجسته و خوب بیاید.”

استاد عابده مسئول این مارکیت زنانه نیز با تایید مشکلات زنان می‌گوید،  باآنکه شاروالی مزارشریف برای آنها زمینهء دکان‌داری را در این مارکیت فراهم کرده، اما نداشتن فروش مشکل عمده این دکان‌داران است.

مسئول این مارکیت زنانه به کلید گفت:”ما باید صنایع خود را رشد دهیم، در این زمینه باید سرمایه گذاری شود. از بخش‌های قالین‌بافی، خیاطی و دست‌دوزی باید بیشتر حمایت شود.”

مارکیت رابعه بلخی دارای ۶۱ دوکان و یگانه مارکیت زنانه در مزارشریف است که بیشتر از ۱۵۰ خانم در بخش تولید صنایع دستی و محصولات خوراکی کار می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA