ads

باشنده‌گان کندز: دختران ما تا صنف دوازدهم به مکتب می‌روند باید در دیگر ولایت‌ها هم بروند

 در کندز در نشستی به مناسبت روز جهانی سواد، گفته شده که هیچ‌گونه موانعی فرا راه آموزش دختران در این ولایت وجود ندارد و دروازه‌های مکتب‌ها در این ولایت به روی دختران تا صنف دوازدهم باز است.

عتیق‌الله رحیمی
21 سنبله 1401
باشنده‌گان کندز: دختران ما تا صنف دوازدهم به مکتب می‌روند باید در دیگر ولایت‌ها هم بروند

در همین حال، باشنده‌گان کندز می‌گویند که تحت هیچ شرایطی و در هیچ فرهنگی کسی مانع آموزش دختران نبوده و آنان نیز خواهان بازشدن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران در سایر ولایات هستند.

درعین حال مسئولان ریاست معارف این ولایت می‌گویند که در بخش سواد آموزی نیز پیشرفت‌های زیادی در این ولایت صورت گرفته است.

مولوی غلام رسول حقانی، معین سواد آموزی ریاست معارف کندز، می‌گوید که در بسیاری از مناطق دور دست این ولایت که شرایط آموزشی برای مردم مساعد نبود، اکنون مراکز آموزشی و سواد آموزی وجود دارد.

معین سواد آموزی ریاست معارف کندز افزود:”در راستای آموزش هیچ نوع موانعی وجود ندارد، ولی موانعی که موقتا در سایر ولایات با آن روبرو هستیم، انشاءالله به زودی حل خواهد شد. مطمئن هستم که این مشکل به زودترین فرصت حل می‌شود.”

از سوی دیگر مولوی حضرالله رسول‌زی، آمر سواد آموزی ریاست معارف کندز، می‌گوید که در این اداره در بخش سواد آموزی با کمبود معلم روبرو است، اما مردم بسیار علاقمند هستند و حضور زنان و دختران بیشتر از مردان می‌باشد.

“در مناطقی که کورس‌ها و مراکز آموزشی نبود، با آمدن امارت اسلامی در آن مناطق مراکز سواد آموزی فعال شده و معلمان افتخاری هم داریم.”

در همین حال، باشنده‌گان کندز می‌گویند که در هیچ زمانی، در هیچ فرهنگی  و تحت هیچ شرایطی مردم افغانستان مخالف آموزش دختران نبوده و نیستند. این باشنده‌گان از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند که دروازه‌های مکاتب دخترانه را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کنند.

حاجی غلام قادر یک تن از باشنده‌گان کندز می‌گوید:” در آموزش میان زن و مرد فرقی وجود ندارد. خواست ما از امارت اسلامی این است که دروازه‌های مکتب‌های دخترانه را در چوکات شریعت اسلامی باز کند، این را همیشه خواستیم و حال هم می‌خواهیم.”

درعین حال حاجی محمد سخی یکی دیگر از باشنده‌گان کندز به کلید گفت:”اگر مکتب‌ها باز شود، به نفع امارت اسلامی هم  است، ممکن دولت‌های خارجی امارت اسلامی را به رسیمت بشاسند. از آن مهم‌تر اینکه آموزش علم بر مرد و زن فرض است.”

این در حالیست که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی مکتب‌های دخترانه در بسیاری ولایات کشور به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA