ads

 صنف‌های آموزشی در ولسوالی چخانسور ولایت نیمروز افتتاح شد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) یک دوره از صنف‌های آموزشی را در ولسوالی چخانسور ولایت نیمروز افتتاح کرد.

مسئولان یونیسف گفته‌اند که در حال حاضر ۲۵ صنف ابتدایی در ولسوالی چخانسور در نظر گرفته شده، اما قرار است این صنف‌ها در 5 ولسوالی ولایت نیمروز تشکیل شود.

باشنده‌گان ولسوالی چخانسور از ایجاد این صنف‌های آموزشی استقبال کرده و از مسئولین می‌خواهند که در زمینه تعلیم و تربیه کودکان بیشتر توجه داشته باشند.  

سونا یوسفی و جان‌محمد عمری
20 سنبله 1401
 صنف‌های آموزشی در ولسوالی چخانسور ولایت نیمروز افتتاح شد

 چخانسور یکی از ولسوالی‌های دوردست در ولایت نیمروز است که کودکان زیادی در این ولسوالی از آموزش محروم‌اند. به تازه‌گی صدوق حمایت از کودکان ملل متحد(یونیسف) ۲۵ صنف آموزشی را برای کودکان در این ولسوالی افتتاح کرده است.

افتتاح این صنف‌های آموزشی با واکنش مثبت مردم روبرو شده است.

 احمد یک تن از باشنده‌گان ولسوالی چخانسور که به گفته خودش تا صنف هشتم در مکتبی با فاصله بسیار دور از خانه خود آموزش دیده، اکنون با خرسندی می‌گوید:

“سال‌های قبل در ولسوالی‌ما مکتب نبود، ما به مکتبی در ولسوالی دیگر می‌رفتیم، راه بسیار طولانی بود، تمام وقت ما به رفت و آمد سپری می‌شد، بسیاری از هم‌صنفی‌هایم به‌خاطر دوری راه آموزش را رها کردند. حال خوشحالم که در ولسوالی ما مکتب ساخته شده و ما می‌توانیم هم درس بخوانیم و هم کارهای خانه را پیش ببرم؛ چون ما در کنار درس خواندن زمین داری و مالداری هم می‌کنیم.”

او از مسئولین امارت اسلامی می‌خواهد که برای دختران نیز اجازه آموزش بدهند.

درعین حال احمد ضیا، یک تن از شاگردان صنف پنجم از ایجاد شدن صنف‌های درسی در قریه‌اش اظهار خوشنودی کرده و می‌گوید که در گذشته در قریهء او مکتب وجود نداشت و او برای آموزش مسیر طولانی را طی می‌ک رد.

” درهوای گرم مسیر بسیار دوری را می‌پیمودیم و تا رسیدن به مکتب دو ساعت طول می‌کشید. آنجا هم زیر خیمه‌ها درس می‌خواندیم، ولی اکنون خیلی خوش‌حالیم که در ولسوالی خود ما مکتب است.”

وی ضمن تشکری از مسئولان این صنف‌های آموزشی و تاکید بر ادامه این صنف‌ها خواستار گشودن دروازه‌های مکتب‌ها به روی تمام دختران می‌باشد.

در رابطه به  اینکه آموزش یکی از حقوق اساسی زن و مرد شناخته شده است، شماری از دختران ولسوالی چخانسور ضمن استقبال از صنف‌های آموزشی یونیسف می‌گویند که به امید اجازه یافتن تمام دختران  به آموزش در کنار پسران می باشند. 

فرحناز دانش، یکی باشنده‌گان ولسوال چخانسور هرچند خودش به دلیل توقف آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، درحال حاضر از آموزش محروم است، ولی از تشکیل صنف‌های آموزشی استقبال می‌کند.

او می‌گوید:”اکنون من نمی‌توانم درس بخوانم؛ چون صنف هفتم مکتب شده‌ام، در سال های پیش مسیر دوری را می‌رفتیم تا به مکتب برسیم، به‌خاطر آموختن مشکلات زیادی را تحمل می‌کردم. حال که در ولسوالی ما مکتب ساخته شده باعث خوشحالی است، شاید روزی برای ما هم اجازه مکتب رفتن داده شود.”

همچنان  فریده یکی دیگر از باشنده‌گان ولسوالی چخانسور با ابراز خرسندی از افتتاح این صنوف تعلیمی می‌گوید:

“صنوف تعلیمی برای کودکان در ولسوالی چخانسور کار نیک است، درسال‌های قبل پسران و دختران جایی برای آموزش نداشتند.”

وی از کسانی‌که در تأسیس این صنف‌ها نقش دارند تشکر کرده و خواهان ادامه این پروژه می‌باشد. او نیز از امارت اسلامی می‌خواهد که به دختران اجازه دهد که بالاتر از صنف ششم هم آموزش ببینند.

در همین حال مسئولان یونیسف ولسوالی چخانسور را یکی از ولسوالی‌های محروم از آموزش عنوان کرده و می‌گویند که در مدت ۳۰ سال یونیسف به عنوان اولین نهاد کمک‌کننده در بخش معارف، پروژه صنف‌های آموزشی را در این ولسوالی عملی می‌کند .

داکتر همایون حبیب مسئول ولایتی اداره یونیسف در ولایت نیمروز گفت:

“در ولایت نیمروز برنامه برای پنج ولسوالی روی دست است. برای فعلا ما در ولسوالی چخانسور این برنامه را افتتاح کرده‌ایم. این صنف‌ها در مناطقی فعال شده که کودکان آن مناطق از چندین سال دسترسی به آموزش نداشتند.”

درحدود 15 باب مکتب  در ولسوالی چخانسور وجود دارد، اما بنابر مساحت بزرگ جغرافیایی این ولسوالی این تعداد مکتب‌ها بسیار اندک می باشند.

هنوز در برخی از مناطق و قریه‌های این ولسوالی مکتب وجود ندارد و کودکان آنان از نعمت سواد بی‌بهره می مانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA