ads

کارمندان برنامه میثاق شهروندی: معاش‌های پنج ماه ما پرداخت نشده است

شماری از کارمندان برنامه ملی میثاق شهروندی، در پیوند به پرداخت نشدن معاش‌های پنج ماهه شان شکایت نامه‌ای را به دفتر یوناما(معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان) فرستاده‌اند. این کارمندان شکایت‌نامه شان را به دفتر یوناما فرستاده و از مسئولان این سازمان خواسته‌اند تا به مشکل آنان رسیدگی کند.

سونا یوسفی
14 سنبله 1401
کارمندان برنامه میثاق شهروندی: معاش‌های پنج ماه ما پرداخت نشده است

فرید حقمل انجنیر ولایتی این برنامه، می‎گوید که پس از تغیر نظام کارمندان این اداره به هدایت ادارات مربوطه تا ختم سال به فعالیت‎های شان ادامه داده‌اند، اما معاش‌های پنج ماه اخیر کاری آنان تاکنون پرداخت نشده است.

«بعد از رویکار شدن امارت اسلامی تا ماه عقرب کار کردم و از کارکرد خود اسنادهم دارم، اما معاش‌های ما از ماه اسد تا ماه قوس پرداخته نشده است وتاهتوز کسی به مشکل ما رسیدگی نکرده است.»

عمر بهیر یکی دیگر از کارمندان این برنامه می‎گوید که بانک جهانی نیز به ایمیل‎های رسمی آنان پاسخ نمی‎دهد.

 او تاکید دارد که در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و حتی توان خریدن نان خشک را برای فرزندان خود ندارد.

«بعد از سقوط نظام پیشین از طرف وزارت انکشاف دهات برای ما تاکید می‌شد که در وظیفه خود حاضر باشیم در غیر آن منفک می‎شویم، اما حال که به وزارت انکشاف دهات و مالیه مراجعه می‎کنیم با ما همکاری نمی‌کنند.»

درعین حال امید شریفی یکی از کارمندان این برنامه در ولایت بدخشان، می‎گوید برعلاوه این‎که معاش کارمندان پرداخته نشده است، کرایه چندین ماهه حویلی که به حیث دفتر کاری این برنامه استفاده می‌شد و مصرف موترهای قراردادی نیز پرداخته نشده است.

«عدم پرداخت معاشات کارمندان که هرکدام آنان نان آور یک خانواده می‎باشند چالش‎های زندگی آنان را بیشتر کرده است و کارمندان بسیار تلاش کردند تا معاشات خود را بدست بیاورند، اما نتیجه مثبت نداد.»

با این حال ملا نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت انکشاف دهات می‎گوید که تمویل کنندهء این برنامه بانک جهانی بود که بارویکار آمدن امارت اسلامی فعالیت‌های کاری خود را توقف داد.

به گفته او وزارت انکشاف دهات در این رابطه مسئولیتی نداشته و هیچ نوع همکاری نمی‎تواند.

«معاش کارمندان این برنامه را انکشاف دهات پرداخت نمی‌کرد؛ بلکه بانک جهانی پرداخت می‌کرد. انکشاف دهات با این کارمندان هیچ همکاری کرده نمی‌تواند، زیرا نه پول دارد و نه هم اختیار.»

براساس نامه کارمندان معترض، فعالیت‌های برنامه ملی میثاق شهروندی پس از تحولات سیاسی به گونه رسمی تا ختم قرار داد سال 1400 جریان داشته، اما آنان معاش ماه‌های (اسد الی قوس 1400) خود را  تاهنوز دریافت نکرده‌اند.

برنامه ملی میثاق شهروندی یک برنامه دولتی بود که با تمویل مالی بانک جهانی زیر اداره وزارت انکشاف دهات در تمام ولایت‎های کشور فعالیت می‌کرد که پس از رویکار آمدن امارت اسلامی فعالیت‎های آن به تعویق افتاد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA