ads

افزایش شمار معتادان در نیمروز؛ بیشتر آنان از ایران ردِ مرز شده اند

شماری از باشنده‌گان ولایت نیمروز با ابراز نگرانی از افزایش معتادان در این ولایت، خواهان توجه جدی مسئولان محلی در زمینه جمع آوری و تداوی معتادان اند.

جان محمد عمری
26 اسد 1401
افزایش شمار معتادان در نیمروز؛ بیشتر آنان از ایران ردِ مرز شده اند

پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی و افزایش فقر در کشور، شمار معتادان در ولایت نیمروز به‌گونه‌ بی‌پیشینه‌ای، افزایش یافته است.

باشنده‌گان این ولایت، دلیل افزایش معتادان را در شهر زرنج، رد مرز شدن آنان از ایران و بی‌توجهی مسئولان در قبال تداوی معتادان، می‌دانند.

سارا محمدی، یکی از باشنده‌گان شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز می‌گوید که شمار زیادی از این معتادان از ایران رد مرز شده‌اند که در میان شان اتباع خارجی نیز وجود دارد:«بیکاری و برگشت مهاجران از کشور ایران سبب افزایش معتادان در این ولایت شده‌است. معتادان تنها از ولایت نیمروز نه؛ بلکه از تمام ولایت‌های افغانستان اند، حتا اتباع خارجی نیز در میان شان هستند.»

وی از مسئولان محلی می‌خواهد تا معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری و زمینه تداوی آنان را فراهم سازند.

در عین‌حال فعالان مدنی ولایت نیمروز، می‌گویند که افزایش معتادان سبب شده است تا دزدی و مشکلات‌اجتماعی بیش‌تر شود.

عبدالقدیر، یکی از فعالان مدنی این ولایت می‌گوید:«افزایش بی‌پیشینه معتادان درسطح ولایت نیمروز، سبب نگرانی جدی مردم شده و ترس میان مردم ایجاد کرده است.»

او از حکومت می‌خواهد تا به این مشکل رسیده‌گی کند.

در همین‌حال محمد امین، یکی از معتادان می‌گوید که او چندین بار قصد ترک اعتیاد را کرد؛ اما به‌دلیل خشونت‌هایی که در کمپ بر او صورت گرفت، دوباره رو آورد:«چند بار هم مرا در کمپ بردند؛ ولی نتوانستم. ترک اعتیاد بسیار سخت است تا از کمپ بیرون آمدم پس دوباره شروع کردم. در کمپ نان و آب نمی‌دهند و لت‌وکوب‌ می‌کنند.»

 بی‌بی گل هاشمی، یکی دیگر از معتادان که باشنده اصلی ولایت بلخ است، می‌گوید که وی در کشور ایران به مواد مخدر رو آورد و به همین‌دلیل فامیلش او  را ترک کرده که در حال حاضر در بی‌سرنوشتی در نیمروز به‌سر می‌برد:«متأسفانه به عمل اعتیاد دچار هستم، هیروئين، تریاک و چرس استفاده می‌کنم در ایران با فامیل خود زندگی می‌کردم؛ ولی اکنون در سرک‌های نیمروز آواره هستم.»

وی از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهد تا زمینه تداوی زنان معتاد را فراهم سازد.

با این‌حال داکتر خلیل کاظمی، مسئول یکی از مرکزهای ترک اعتیاد در ولایت نیمروز  می‌گوید که در حال حاضر دو مرکز درمانی برای ترک‌اعتیاد در این ولایت وجود دارد:«در ولایت نیمروز دو شفاخانه و یک مرکز سراپا داریم؛ شفاخانه بیست بستر زنانه و اطفال و شفاخانه پنج بستر مردانه که فعلا در حدود بیشتر از 130 نفر در آن‌جا بستری هستند.»

پدیدۀ اعتیاد به مواد مخدر، یکی از چالش‌های عمد در کشور محسوب می‌شود که از سال‌های متمادی دامن‌گیر افغانستان است.

بر اساس آمارهای وزارت صحت، بیش از سه میلیون تن در سراسر کشور به مواد مخدر معتاد اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA