ads

تاکید سازمان عفوه بین‌الملل بر حفاظت از غیر نظامیان در افغانستان

سازمان عفوه بین‌الملل از امارت اسلامی خواسته است که برای حفاظت از غیر نظامیان به خصوص اقلیت‌ها، به گونهء جدی اقدام کند.

محب عزیر
19 اسد 1401
تاکید سازمان عفوه بین‌الملل بر حفاظت از غیر نظامیان در افغانستان

در یک گزارش این سازمان با اشاره به حمله‌های سال گذشته در ولایت‌های مختلف آمده است که مقام‌های امارت اسلامی باید تحقیقات فوری، بی‌طرفانه و کامل را در مورد این حمله‌ها انجام دهند.

در گزارش سازمان عفو بین الملل به نقل از زمان سلطانی، محقق منطقه‌ای این سازمان آمده است که عاملان این حمله‌ها باید محاکمه شوند.

وی می‌گوید که در ادامهء حمله‌های انفجاری در چند روز اخیر در کابل که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفت، دست‌کم بیش  از ده نفر کشته و حدود 30 نفر دیگر زخم برداشتند.

با این حال به باور برخی آگاهان نظامی، در صورتی که حقوق اتباع نقص می‌شود، سازمان عفوه بین‌الملل باید بر عاملان آن فشار وارد کند.

یوسف امین زازی آگاه امور نظامی به کلید می‌گوید که خود سازمان عفوه بین‌الملل نیز دارای مکلفیت‌هایی می‌باشد و همچنان در عموم حکومت وظیفه دارد که از جان، مال و انواع حقوق، تمام مردم کشور دفاع کند.

زازی گفت:« سازمان عفوه بین‌المللی مکلفیت دارد که در رابطه به تهدیداتی که متوجه بشر و اتباع کشورها است حساسیت نشان دهد و وظیفه اساسی دولت است که از هر نوع حقوق مشروع مردم‌ خود دفاع کند. اگر این کار صورت نمی‌گیرد، هم دولت و هم به سطح سازمان‌های جهانی، مقصر هستند.»

در عین حال جنرال عبدالواحد طاقت، دیگر آگاه امور نظامی به این نظر است که سازمان عفوه بین‌الملل مطابق به وظایف اصلی خود عمل نمی‌کند و به نظر می‌رسد که گویا این یک دستگاه استخبارات امریکا و ناتو باشد.

وی افزود چیزی را که اتباع کشورها و بشریت از این سازمان توقع دارند تا کنون انجام نداده است.

طاقت افزود:« آیا سازمان عفوه بین‌الملل به وظایف بزرگ انسانی و جهانی که برایش عهده دار شده است، متعقد و مسئولیت پذیر است؟

به باور من این سازمان چنانکه باید، در تامین امنیت جهانیان کامیاب نیست، چون؛ چیزی را که بشریت و انسان‌ها تقاضا دارند، نتوانسته است تامین کند.  »

خواستیم در این رابطه نظر مسئولان امارت اسلامی را نیز در گزارش داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

این در حالی است که امارت اسلامی برای تامین امنیت شهروندان تدابیر سختی را اتخاد کرده و حتا در آخرین اقدام در روز دهم محرم شبکه های مخابراتی برای چندین ساعت در کابل قطع بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA