ads

تاکید وزارت دفاع بر بازگرداندن طیاره‌های افغانستان از کشورهای همسایه

در جریان تحولات سیاسی ماه اگست سال 2021 میلادی، ده‌ها فروند طیاره نظامی افغانستان، به کشورهای همسایه انتقال داده شد، اما این کشورها آماده نشده‌اند تا این طیاره‌ها را به امارت اسلامی، بسپارند.

سونا یوسفی
18 اسد 1401
تاکید وزارت دفاع بر بازگرداندن طیاره‌های افغانستان از کشورهای همسایه
عکس از شبکه‌های اجتماعی

اکنون، وزارت دفاع ملی افغانستان هشدار می‌دهد که با استفاده از هر شیوه ممکن، طیاره‌های نظامی افغانستان در کشورهای همسایه را به کشور باز می‌گرداند.

عنایت الله خوارزمی؛ سخنگوی این وزارت در صحبت با کلید، تاکید کرد که تاجکستان و ازبکستان، باید اصول همسایه‌داری را در نظر گرفته و این طیاره‌ها را به حکومت افغانستان بسپارند.

به گفته او، درخواست‌های امارت اسلامی برای تسلیم‌دهی طیاره‌های نظامی افغانستان به حکومت کنونی، از سوی کشورهای همسایه بی‌پاسخ مانده است.

خوارزمی افزود:« نمی‌دانم کشورهای همسایه چرا اصول همسایه‌داری را رعایت نمی کنند؟ امید وار استیم که طیاره‎ها دوباره به کشور تسلیم داده شوند؛ چون مالک اصلی آنان افغانستان است و باید این سرمایه، دوباره به کشور برگردانده شود.» 

در همین حال، یوسف امین زازی؛ کارشناس نظامی می‌گوید که کشورهای همسایه، باید فشارهای بیرونی را نادیده گرفته و این طیاره‌ها را به افغانستان بسپارند.

به گفته او، اختلاف‌ها در این زمینه، روی مردم هر سه کشور، تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

با این حال، زازی تاکید کرد که امارت اسلامی، باید از راه گفت‌وگو این موضوع را حل کند.

او گفت:« کشورهای همسایه باید بدانند که طیاره‌ها سرمایه مردم افغانستان است که برای آنان کمک شده بود. حکومت نیز باید با حفظ روابط حسنه از راه گفت‌وگو پیش برود.»

گفتنی‌ست که همزمان با سقوط حکومت پیشین، حدود 60 فروند طیاره نظامی، توسط نیروها و مقام‌های افغان، به کشورهای دیگر به‌خصوص ازبیکستان و تاجکستان، انتقال داده شد.

از سویی هم، چندین فروند طیاره نظامی دیگر نیز در جریان روند تخلیه نیروهای خارجی در میدان هوایی کابل، تخریب شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA