ads

تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری مراسم عاشورا؛ خدمات مخابراتی در برخی نقاط شهر قطع است

دهم ماه محرم مصادف است به روز شهادت امام حسین نواسه پیامبر اسلام و امام دوم شیعیان که در سال 61 هجری قمری در برابر حکومت یزید ابن معاویه قیام کرد و همراه با 72 تن یارانش به شهادت رسید.

سونا یوسفی
17 اسد 1401
تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری مراسم عاشورا؛ خدمات مخابراتی در برخی نقاط شهر قطع است

همه ساله در این روز، مراسم مذهبی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود. ام‌سال نیز این مراسم زیر سایه تدابیر شدید امنیتی در کابل برگزار شده است.

برگزار کننده‌گان مراسم عاشورا می‌گویند که حوادث امنیتی چند روز اخیر آنان را نگران تامین امنیت مراسم عزاداری شان کرده است.

آنان از حکومت می‌خواهند تا برای تامین امنیت این مراسم، بیشتر از پیش تلاش به خرج دهند.

غلام عباس، یکی از باشنده‎گان منطقه کارته سه کابل می‎‎گوید که از روز اول محرم به این‌سو به مناسبت روز عاشورا از عابران در این منطقه با آب و شربت پذیرایی می‌کند.

او می‌افزاید که در چند روز نخست، تدابیر امنیتی شدید نبود؛ اما امروز تدابیر جدی اتخاذ شده است:«ما برای تامین امنیت خود صد در صد مطمین نیستیم؛ اما ما به هرحالتی که باشد مراسم خود را برگزار می‎کنیم وما کدام ترسی نداریم.»

با وجودی‌که امسال حکومت امارت اسلامی برخلاف سال‌های قبل، روز دهم محرم (عاشورا) را تعطیلی عمومی اعلام نکرد؛ اما با آن هم در جاده‌های شهر کابل، کم‌تر حضور شهروندان حس می‌شود.

علی سجاد، یکی دیگر از برگزارکننده‌گان مراسم عاشورا می‎گوید که به‌دلیل ترس از تهدیدات امنیتی، حضور مردم در شهر کمرنگ است.

او می‌افزاید که آنان به‌دلیل تهدیدات بلند امنیتی، خودشان به کمک حوزه مربوطه چک‌پاینت‌های امنیتی افراز کرده اند:«ساحه‌ای که ما هستیم، خود ما با کمک حوزه چک‌پاینت انداختیم، از روز اول تا فعلا دلهره داریم؛ اما ما کوشش خود را می‌کنیم و نمی‌گذاریم دشمن پیروز شود.»

گفتنی است که به‌دلیل تامین امنیت مراسم عاشورا، در برخی از مناطق شهر کابل؛ از جمله نواحی سوم، ششم و سیزدهم این شهر خدمات شبکه‌های مخابراتی قطع شده است.

شهروندان کابل می‌گویند که آنان نمی‌دانند به‌کدام دلیل خدمات شبکه‌های مخابراتی در برخی نقاط این شهر قطع شده است.

حسین، یکی از شهروندان به کلید می‎گوید:«مدت چند روز است شبکه‌های مخابراتی کار نمی‌کنند و فعالیت تمام شبکه‌ها بند است، ما نمی‌دانیم که دلیل آن چی است.»

 از سویی‌هم بسم‌‎الله حبیب معاون سخنگوی وزارت داخله از اخذ تدابیری امنیتی کامل در کابل اطمینان داده و می‎گوید که نیروهای پولیس برای تامین امنیت این شهر، در ساحات مختلف چک‌پاینت افراز کرده است:«ما تدابیر امنیتی را باهمه تجهیزاتی‌که داریم گرفته‌ایم و در ساحات مختلف چک‌پاینت‌ها انداختیم و ساحات در عموم زیر کنترول است.»

 این در حالی است که روزهای اخیر ساحه غرب کابل، شاهد وقوع چند حمله انفجاری بر برگزارکننده‌گان مراسم عاشورا بودند که در نتیجه آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA