ads

رهاسازی آب بند کمال‌خان به سوی ایران

پس از اعلام خبر رهاسازی آب بندکمال خان به‌طرف ایران، برخی آگاهان افغان می‌گویند، ایران می‌خواهد بدون در نظرداشت مشکلات افغان‌ها، با استفاده از آب‌های افغانستان، مشکلات خود را حل کند.

صمدعلی نوازش
16 اسد 1401
رهاسازی آب بند کمال‌خان به سوی ایران

نجیب الله نجیب؛ آگاه امور بین‌الملل به کلید می‌گوید که طی سال‌های اخیر خشک‌سالی شدید دامن گیر هر دو کشور افغانستان و ایران بوده، اما ایران می‌خواهد بدون در نظرداشت مشکلات افغان‌ها، به گونه یک‌طرفه با استفاده از آب‌های افغانستان، مشکلات مردم خود را حل کند.

نجیب گفت، مقام‌های ایرانی پس از گفت‌وگو با مقام‌های امارت اسلامی، ادعای رها سازی آب بندکمال خان را کرده‌اند.

او افزود:” نتیجه مذاکرات مقامات امارت اسلامی با ایران هنوز اعلان نشده، اما مقامات ایرانی تاکنون دوبار است که اعلام کرده‌اند که آب بند کمال خان را رها کرده‌اند، متاسفانه همواره افغانستان در مهار آب‌های خود به درستی عمل نتوانسته است.”

گفتنی‌ست که حسن کاظمی قمی؛ نماینده خاص رییس جمهور ایران در امور افغانستان،  گفته است که در نتیجه تلاش‌های مستمر دیپلوماتیک، افغانستان آب این بند را رها کرده است.

قمی، افزوده است که در حال مذاکره با امارت اسلامی است تا آب به‌گونه دوام‌دار به ایران سرازیر شود.

پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، این دومین بار است که آب بند کمال خان، به‌طرف ایران رها می شود.

تلاش کردیم در این رابطه نظر مسئولان امارت اسلامی را داشته باشیم، اما نتوانستیم پاسخ آنان را به‌دست آوریم.

اما چندی قبل مولوی اختر محمد نصرت سخنگوی وزارت انرژی و آب گفته بود بیشتر از آنچه در معاهده تقسیم آب حوزه دریایی هلمند بین افغانستان و ایران آمده، آب اضافی به ایران داده نمی‌شود.

آقای نصرت هم چنان گفته بود، مشکلات کمبود آب به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی و تغییرات اقلیمی به میان آمده و افغانستان در این زمینه مسئول نیست. 

قابل یادآوری است که معاهده آب هلمند، در سال 1351 میان موسی شفیق؛ صدراعظم افغانستان و عباس هویدا صدر اعظم وقت ایران، امضاء شده بود که براساس آن، در هر ثانیه 26 مترمکعب آب از 4 ساحه افغانستان به ایران جاری می‌شود.

 اما از سال‌ها به‌اینسو آب‌های افغانستان، بدون هیچ پیمایشی به ایران سرازیر شده است.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA