ads

کار ساخت یک کانال زراعتی در ولایت بلخ آغاز شد

مسئولان کمیته سویدن در شمال افغانستان، با تطبیق پروژه «آبادی» در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ، کانالی را به طول 1.5 کیلومتر برای آب‌یاری زمین‌های زراعتی حفر می‌کنند.

جواد نبی‌زاده
13 اسد 1401
کار ساخت یک کانال زراعتی در ولایت بلخ آغاز شد

آنان می‌گویند که با تکمیل شدن کار حفر این کانال آب، هشت هزار و 500 هکتار زمین زراعتی آب‌یاری شده و بیش از دو هزار فامیل مستفید خواهند شد.

انجنیر ادریس امیری، مسئول این پروژه به کلید می‌گوید که با تکمیل شدن کار این کانال آب، از ضیاع آب جلوگیری شده و مردم منطقه مستقیم از آن مستفید خواهند شد:«با تکمیل این پروژه از ضیاع آب جلوگیری شده و سبب تنظیم و تقسیم امورات آب می‌شود. زمینه آب‌یاری بهتر حدود هشت هزار 500 هکتار زمین زراعتی فراهم خواهد شد.»

در عین‌حال شماری از باشنده‌های ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ، ادعا دارند که از اثر خشک‌سالی‌های پی‌هم، کشت آنان از بین رفته و زیان‌های بزرگ مالی را متقبل شده اند.

آنان آغاز کار این کانال آب را یک دست‌آورد خوب برای مردم محل دانسته و از مسئولان می‌خواهند که در زمینه احداث سرک نیز آنان را کمک کنند:«از ماه ثور به این طرف مردم روی آب را ندیده اند شما ببینید جوی‌ها خشک شده و یک تعداد افراد زورمند از این آب‌ها مستفید می‌شوند که به مناطق پائین، آب نمی‌رسد.»

از سویی‌هم مولوی زاهد، ولسوال دولت آباد می‌گوید که طی سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی های پی‌هم و نا امنی‌ها، مردم روزهای دشواری را سپری کرده و اکنون از نهادهای غیردولتی می‌خواهد که برای بهبود زندگی مردم این منطقه کمک و مساعدت کنند:«مردم دولت آباد مشکلات زیادی دارند و در ساحه‌ای قرار دارند که در خشک‌سالی‌ها روزهای دشوار را سپری کردند و اکثریت شان بی‌جا و یا مهاجر شده‌اند.»

اکثریت مردم ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ، زراعت پیشه اند و طی سال‌های اخیر با کم شدن بارندگی و وقوع خشک‌سالی‌ها اقتصاد خوبی ندارند.

اکنون شمار خانواده‌ها در این ولسوالی با حفر چاه‌های سولری زمین‌های زراعتی شان را آب یاری می‌کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA