ads

برشنا: جایدادهای مقروضین صرفیه برق کرایه داده می‌شود

در ادامه روند پاسخ‌دهی دولت به ملت، روز چهارشنبه ( 12 اسد) وزارت‎ انرژی و آب و شرکت برشنا، طی نشست خبری از کارکردها و دست آورد‎‎های یک‎ساله‌ی این دو اداره گزارش ارایه کردند.

سونا یوسفی
12 اسد 1401
برشنا: جایدادهای مقروضین صرفیه برق کرایه داده می‌شود

مولوی عبدالرحمن رحمانی، رئیس تجارتی شرکت برشنا در این نشست گفت که این شرکت توانسته است از ماه سنبله سال گذشته تا ماه سرطان سال جاری 24.8 میلیارد افغانی، عاید جمع‌آوری کند.

به گفته او، این شرکت برای اخذ پول صرفیه برق از زورمندان، کمیته‌ی را متشکل از اعضای ریاست استخبارات، وزارت امور داخله و سایر ادارات مربوطه تشکیل داده است تا جایدادهای آنان را ضبط و یا به کرایه بدهند.

رئیس تجارتی شرکت برشنا، در مورد قرضداری این شرکت از تاجکستان می‌گوید که پروسه تحویلی این قرض جریان دارد:«تحویل‌دهی پول برق به تاجکستان ادامه دارد و به هر اندازه که بانک‎ها توانایی دارند شرکت برشنا از بودجه خود پول ارسال می‎کند. با درنظر داشت مشکلات بانکی نمی‎شود همه پول را یکجا روان کنیم.»

در همین‌حال انجنیر صفی‌الله احمدزی، رئیس امور عملیاتی شرکت برشنا، می‎گوید که 78 درصد برق افغانستان وارداتی بوده و 22 درصد دیگر آن از منابع داخلی تامین می‌شود.

 به گفته او، با درنظرداشت تعداد متقاضیان، این شرکت به کمبود 380 میگاوات، برق مواجه است.

او می‎گوید که شرکت برشنا طی یک‌سال گذشته، دست‌آوردهای زیادی داشته است:«بازسازی هفت پایه دستگاه آبی برق از سوی خود شرکت برشنا، کار بالای توربین جنراتور فابریکه ماهیپر که عنقریب تمام می‎شود. تطبیق پروژه سولری با ظرفیت 24 میگاوات در هشت ولایت، از دست‌آوردهای سال گذشته این شرکت است.»

از سویی‌هم انجنیر مجیب‌الرحمان معین وزارت انرژی و آب، می‎گوید که حکومت پلان‎های بزرگ را با درنظر داشت بودجه دولت زیر دست دارد تا با بحران خشک‌سالی رسیده‌گی شده و آب‌ها درست مدیریت شود.

به گفته او تاکنون، 20 بند آب قابل استفاده است و بالای هفت بند دیگر کار جریان دارد و به‌زودی کار آن تمام خواهد شد.

این در حالی‌ست که براساس گفته‌های شرکت برق تاجکستان، شرکت برشنا، 28 میلیون دالر به این شرکت مقروض است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA