ads

نگرانی از افزایش کودکان خیابانی در هرات

شماری از شهروندان هرات از افزایش کودکان خیابانی در این شهر ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که از این کودکان سوء استفاده‎‌های مختلفی می‌شود.

مرجان وفا
9 اسد 1401
نگرانی از افزایش کودکان خیابانی در هرات

این شهروندان از مسئولان خواهان حمایت از کودکان شدند.

از سویی‌هم،‌ مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی هرات نیز از افزایش آمار کودکان خیابانی خبر داده و تایید می‌کنند که هنوز هم شماری از افراد استفاده جو در پی سوء استفاده از کودکان خیابانی هستند.

حافظ میرزا محمد ابو منصور، رئیس کار وامور اجتماعی ولایت هرات می‌گوید که این اداره جهت حمایت از کودکان خیابانی، برای آنان صنوف فن و حرفه ایجاد کرده است:«از دو سال به این‌سو این آمار افزایش ۳۰ درصدی داشته است و ما در دو سال گذشته حدود ۹ هزار کودک خیابانی داشتیم که این آمار در حال حاضر افزایش یافته و حدود ۱۵ هزار شده است.»

دانش‌آموزان این صنوف با ابراز خرسندی می‌گویند که آنان در کنار آموزش یک حرفه همواره می‌توانند که کار کنند و مخارج خانواده را تامین کنند.

عصمت‌الله یکی از این دانش‌آموزان می‌گوید که در گذشته دست‌فروشی می‌کرد و نمی‌توانست خرج خانواده خود را تامین کند:«خیلی خوشحال هستم که درحال یادگیری حرفه هستم، امیدوارم که بعد از این بتوانیم با یادگیری این حرفه خرج خانواده را تامین کنم.»

به گفته‌ مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی، اطفالی‌که زیر سن ۱۴ سال هستند، می‌توانند اعضای خانواده خود را شامل این روند سازند.

نجیبه، خواهر یکی از کودکان که در این صنوف مصروف یادگیری حرفه خیاطی است، می‌گوید که امیدوار است که بعد از یادگیری این حرفه، بتواند به خانواده‌اش کمک کند.

گفتنی است که این برنامه از سوی ریاست کار و امور اجتماعی به همکاری یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل،‌ سازمان جهانی غذا، اتحادیه‌ اروپا و موسسه‌ «هلپ» راه اندازی شده است.

فریدون رحمان‌یار، موسس مرکز فن و حرفه‌ انصاری می‌گوید که در این مرکز هفت حرفه تدریس می‌شود:«از این هفت حرفه، چهار حرفه برای آقایان آموزش داده می‌شود و سه حرفه‌ دیگر مانند قالین بافی، خیاطی و صنایع دستی برای خانم‌ها آموزش داده می‌شود.»

این در حالی‌ست که بر اساس تحقیقات نهادهای حامی کودکان، افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای کودکان گفته شده است که در آن درصد بالای از کودکان مشغول کارهای شاقه هستند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA