ads

شهروندان از وجود فساد در روند اخذ پاسپورت شکایت دارند

شماری از باشنده‌گان کشور می‌گویند که با متوقف شدن توزیع پاسپورت در ولایت‌ها، روند اخذ این سند در کابل دشوار شده و کمیشن‌کاران پول گزافی از مردم تقاضا می‌کنند.

محب وزیری
9 اسد 1401
شهروندان از وجود فساد در روند اخذ پاسپورت شکایت دارند
photo: CONSOLATEAFG

ازدحام بیش از حد در ریاست پاسپورت شهر کابل و مراجعه بیشتر باشنده‌گان کشور از ولایت‌‌های مختلف، سبب شده است تا زمینه‌های فساد در اخذ این سند ملی، مساعدتر شود.

شماری از متقاضیان پاسپورت، می‌گویند که کمیشن‌کاران از مردم حدود یک الی یک‌ونیم هزار دالر، برای اخذ فی جلد پاسپورت درخواست می‌کنند.

درعین حال متقاضیان از تاخیر در روند صدور پاسپورت شکایت داشته و شماری از آنان مدعی اند که حدود پنج ماه می‌شود، ثبت نام کرده اند؛ ولی تا هنوز نوبت شان نرسیده است.

الیاس غزنوی، یکی از متقاضیان پاسپورت به رادیو کلید می‌گوید:«امروزه گرفتن پاسپورت برای مردم خیلی مشکل شده، خودم ماه‌ها است که برای پاسپورت گرفتن به ریاست پاسپورت می‌روم. کمیشن‌کاران پاسپورت را به قیمت نزدیک به یک‌و‌نیم هزار دالر به فروش می‌رسانند.»

در عین‌حال، عزیز‌الله امین یکی از شهروندان کابل که برای اخذ پاسپورت به ریاست پاسپورت مراجعه کرده است، می‌گوید که روند توزیع بسیار کند است و آنان ماه‌ها منتظر اخذ پاسپورت می‌مانند:«روند توزیع پاسپورت در ولایت کابل بسیار کُند است، در ولایات دیگر این روند به کاملا متوقف است. مردم ناچار هستند برای دریافت پاسپورت به کابل بیایند و در این جا به ماه‌ها منتظر می‌مانند و کمیشن‌کاران در مقابل اخذ پاسپورت از مردم حدود 11 صد دالر درخواست می‌کنند.»

بااین همه بسم‌الله حیبب، معاون سخن‌گوی وزارت امور داخله، وجود هرنوع کمیشن کاری در ریاست پاسپورت را رد کرده و می‌گوید که روند توزیع پاسپورت به شکلی نورمال خود جریان دارد:«روند توزیع پاسپورت به شکلی اصولی و مسلکی جریان دارد و رئیس پاسپورت کابل بارها اعلام کرده است که به مریض‌های عاجل پاسپورت داده می‌شود و همچنان از هم‌وطنان عزیز ما تقاضا می‌کنیم که به شکلی قانونی برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.»

معاون سخنگوی وزارت داخله هم‌چنان می‌افزاید که به‌زودی پس از بررسی امکانات و مشکلات تخنیکی، روند توزیع پاسپورت در ولایت‌ها نیز دوباره آغاز می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA