ads

با افزایش شدت گرما در نیمروز بیماری‌های موسمی بیشتر شده است

باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گویند که با افزایش شدت گرما در این ولایت، بیماری‌های موسمی از قبیل «کلرا»،«اسهالات» و «حساسیت‌های جلدی» افزایش یافته است.

مرجان وفا
6 اسد 1401
با افزایش شدت گرما در نیمروز بیماری‌های موسمی بیشتر شده است

در گرمای 50 درجه‌ ولایت نیمروز با منیژه در یکی از شفاخانه‌های این ولایت آمده‌ام، او برای سومین بار به خاطر بیماری‌اش نزد داکتر مراجعه می‌کند.

منیژه می‌گوید که بیش از سه روز می‌شود به بیماری «کلرا» مبتلا شده و از شدت دل‌دردی نتوانسته درست غذا صرف کند.

کلرا، یک نوع بیماری عفونتی است که از طریق میوه‌ها و سبزیجات ناشسته و غذاهای نیمه خام به فرد منتقل می‌شود.

منیژه در جریان معاینه‌ی داکتر برایم از علایمی که دارد می‌گوید:«این روزها گرمی در ولایت نیمروز خیلی زیاد است و سبب ابتلای اشخاص به بیماری‌های گوناگون می‌شود. مثل مریضی کلرا که یک مریضی بسیار سخت است و متاسفانه ما در این شرایط امکانات خوبی هم در مراکز صحی خود نداریم.»

شهاب الدین، یکی دیگر از بیمارانی است که به‌دلیل گرمی هوا برایش حساسیت‌های جلدی پیدا شده است.

او می‌گوید که سطح جلدش سرخ شده و اگر بدنش عرق کند این دانه‌های سرخ رنگ اذیتش می‌کند.

این‌جا در یکی از شفاخانه‌های این ولایت، عبدالرحمن برای مراقبت از پدرکلانش کنار بستر او نشسته است.

عبدالرحمن در مورد بیماری پدرکلانش چنین می‌گوید:«از چند روز به این‌سو پدرکلانم به  بیماری کلرا مبتلا شده است و در شفاخانه هم متاسفانه امکانات کم است داکتر نیست که درست رسیده‌گی کنند.»

در همین‌حال، منابع صحی در ولایت نیمروز که نخواستند نامی از آنان ذکر شود به کلید می‌گویند که آمار بیماران موسمی مانند اسهالات، کلرا و امراض جلدی، به‌دلیل افزایش گرمی هوا در این ولایت، افزایش یافته است.

با آن‌که منابع صحی آمار مشخصی برای ما ارایه نمی‌دهند؛ اما می گویند که امکانات موجود در شفاخانه‌های ولایت نیمروز، پاسخ‌گوی نیازمندی‌های بیماران نیست.

در یکی از مراکز صحی خصوصی این ولایت آمده‌ام تا در مورد عوامل ابتلای بیشتر مردم به این  بیماری‌ها از متخصصان صحی بپرسم.

به گفته متخصصان صحی، عوامل اصلی بیماری‌های موسمی، گرم شدن هوا، نوشیدن آب‌های آشامیدنی غیرصحی و بی توجهی مردم نسبت به وقایه از این بیماری هاست.

داکتر لیلما همدرد، یکی از داکتران ولایت نیمروز می‌گوید که‌ اخیرا بیماری‌های عفونتی، ساری، کلرا و امراض جلدی در این ولایت شیوع پیدا کرده است:«برای جلوگیری از این بیماری‌ها باید مردم به حفظ الصحه توجه جدی داشته باشند و میوه یا سبزیجات را باید خوب شسته و از آن به پیمانه زیاد مصرف کنند.»

این درحالی‌ست که ولایت نیمروز در جنوب غرب کشور یکی از ولایاتی است که در فصل تابستان، درجه حرارت آن تا ۵۰ درجه سانتی گراد بلند می‌رود و مردم نیز به آب صحی آشامیدنی کافی و صحی دست‌رسی ندارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA