ads

هیات تجاری پاکستان و افغانستان روی کدام موارد توافق کردند؟

هیات پاکستانی که به رهبری صالح احمد فاروقی معاون وزارت تجارت پاکستان، به تاریخ 19 جولای به کابل آمده بود، با شماری از مقامات امارت اسلامی دیدار کرده و توافقاتی میان دو طرف صورت گرفت.

خیرالدین رحمانی
30 سرطان 1401
هیات تجاری پاکستان و افغانستان روی کدام موارد توافق کردند؟

وزارت صنعت و تجارت با نشر اعلامیه‌ی گفته است که هیئت‌های افغان و پاکستانی، توافق کردند که یک نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و ازبیکستان برگزار شود.

بر اساس این اعلامیه، در این دیدار توافق شد تا موترهای باربری تجارتی افغانستان بتوانند به تمام نقاط پاکستان، اموال تجارتی را انتقال بدهند وبندر واگه هند به روی صادارت کالاهای افغانستان باز شود.

هرچند در اوایل سفر این هیات، گمان می‌رفت دو طرف بیشتر در مورد صادرات زغال سنگ افغانستان به پاکستان توافقاتی را انجام دهند؛ اما وزارت تجارت می‌گوید که توافق جدیدی در این مورد صورت نگرفت.

عصمت‌الله برهان سخنگوی وزارت تجارت به کلید می‌گوید که صادرات زغال سنگ به روال قبلی آن به پاکستان ادامه پیدا می‌کند.

به گفته او زغال سنگ افغانستان به قیمت جهانی و با دالر امریکایی با پاکستان معامله می‎شود:«به هیات پاکستان گفته ایم که تجارت میان دو کشور با دالر صورت می‌گیرد و زغال سنگ نیز به نرخ  بازار جهانی فروخته می‌شود.»

هرچند سخنگوی وزارت تجارت در مورد قیمت دقیق یک تُن زغال سنگ صادراتی کشور به پاکستان چیزی نمی‌گوید؛ اما چند روز قبل این وزارت گفته بود که یک تُن زغال سنگ را همراه با مصارف ترانسپورتی آن به 280 دالر به فروش می‌رساند.

در همین‌حال، گفته می‌شود که قیمت یک تن زغال سنگ در بازار جهانی 350 دالر است.

هرچند وزارت صنعت و تجارت دیدار و گفت‌وگو با هیات پاکستانی را مفید دانسته و اجرای توافقات میان دوطرف را به نفع هر دو کشور می‌خواند؛ اما مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع، نسبت به وعده‌های مقامات پاکستانی اظهار بی‌باوری می‌کنند.

خان جان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت می‌گوید که مقامات پاکستانی به وعده‌هایش عمل نکرده و صرفا به حرف اکتفا می‌کنند.

او انتقاد می‌کند که گفت‌وگو با هیات پاکستانی بدون حضور سکتور خصوصی صورت گرفته است:«در وقت گفت‌وگو با هیات پاکستانی، ما حضور نداشتیم، در حالی‌که به مسایل و مشکلات تخنیکی تاجران خوب‌تر می‌فهمند. امیدواریم پاکستان مشکلاتی که سد راه تاجران افغان وجود دارد را حل کند و بندر واگه را به روی تاجران باز کند.»

هیات پاکستانی که برای گفت‌وگو روی مسایل تجاری میان افغانستان و پاکستان به کابل آمده بود با شماری از مقامات امارت اسلامی به‌شمول امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو داشتند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA