ads

کمک به بیش از 19 میلیون تن در افغانستان؛ نیازمندان واقعی بی‌بهره مانده اند

با آن‌که سازمان ملل متحد، از توزیع مواد غذایی و پول نقد برای 19.2 میلیون افغان در جریان سال جاری میلادی، خبرداده است؛ اما برخی از شهروندان می‌گویند که نیازمندان واقعی از کمک‌های بشری محروم مانده‌اند.

صمدعلی نوازش
27 سرطان 1401
کمک به بیش از 19 میلیون تن در افغانستان؛ نیازمندان واقعی بی‌بهره مانده اند

فرهان حق، معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد روز گذشته در یک نشست خبری گفت که برنامه جهانی غذا، امسال 540 هزار تُن مواد غذایی و 149 میلیون دالر پول نقد، برای افغان‌ها کمک کرده است.

به گفته او، تنها در ماه «می» برای 17.1 میلیون افغان، از سوی برنامه جهانی غذا، کمک توزیع شده است.

او درعین‌حال افزود که برنامه جهانی غذا، تلاش دارد تا پیش از قطع شدن ارتباط با مناطق دورافتاده بر اثر برف‌باری و سردی هوا، 150 هزار تُن مواد غذایی به این مناطق برساند.

«برنامه جهانی غذا درحال حاضر تلاش می‌کند تا 150 هزار تُن مواد غذایی را به مناطق ناهموار و دور افتاده افغانستان که ممکن است دست‌رسی به آن‌جا به‌دلیل سردی هوا و برف قطع شود، برساند.»

با این همه برخی از شهروندان کشور می‌گویند که مستحقین اصلی، به کمک‌های بشری دست‌رسی‌ندارند؛ بلکه کمک‌ها به کسانی می‌رسد که در ادارات شناخت و واسطه دارند.

احمد از ولایت غزنی به کلید می‌گوید:«خودم از ولسوالی اندر به شهر غزنی مهاجر شده‌ام طی 11ماه از کمک‌ها هیچ چیزی به ما نرسیده است. چند بار به دفتر مهاجرین مراجعه کردم، اگر واسطه، زور و شناخته نداشته باشیم، کمک داده نمی شود.»

از سوی دیگر آگاهان اقتصادی کمک‌های بشری را برای مردم افغانستان ضروری دانسته و تاکید دارند که برای مبارزه با فقر و گرسنگی باید حکومت افغانستان وارد عمل شود.

 محمدظاهر حلیمی آگاه اقتصادی به کلید می‌گوید:«اگر دولت بخواهد با فقر مبارزه کند باید برنامه‌های اقتصادی کوتاه مدت، میان مدت  ودراز مدت طراحی کند. مهم‌تر از آن به رسمیت شناخته شدن حکومت است. از سوی دیگر خشک‌سالی، تحریم و بیکاری روز افزون همه و همه مشکلات را در کشور افزایش می‌دهد.»

گفتنی است که دفتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل در افغانستان، حدود چهار ماه پیش گفته بود که با کم‌بود بودجه مواجه است و ممکن به همین دلیل، عملیات کمک‌رسانی‌اش را متوقف سازد.

از سوی دیگر برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که زنان بی‌سرپرست در افغانستان آسیب پذیر‌ترین قشر هستند و زندگی آنان در نتیجه خشونت، خشک‌سالی و بحران اقتصادی با مشکل روبرو است.

بر اساس آمار برنامه جهانی غذا در افغانستان نزدیک به ۲۳ میلیون نفر، امنیت غذایی ندارند و از میان آنها، نزدیک به ۹ میلیون نفر به کمک‌های فوری غذایی نیازمند استند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA