ads

شکایت خبرنگاران از عدم دست‌رسی به اطلاعات

خبرنگاران و کارکنان رسانه‌یی در کشور از عدم دست‌رسی به موقع به اطلاعات شکایت داشته و می‌گویند که سخنگویان امارت اسلامی در اکثر موارد از ارایه اطلاعات به آنان سر باز می‌زنند و یاهم به موقع معلومات را با آنان شریک نمی‌سازند.

محب وزیری
27 سرطان 1401
شکایت خبرنگاران از عدم دست‌رسی به اطلاعات

به گفته این خبرنگاران، با روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی، دسترسی به اطلاعات، مشکل‌تر شده و در بیشتر موارد سخن‌گویان وزارت خانه ها و ادارات حاضر به شریک ساختن اطلاعات با رسانه‌ها نمی‌شوند.

عمران دانش، یکی از خبرنگارانی‌که در کابل فعالیت دارد، می‌گوید:«یک تعداد سخن‌گویان ادارات و وزارت‌خانه‌ها اطلاعات را با رسانه‌ها شریک نمی‌سازند، حکومت باید همیشه برای مردم پاسخ‌گو باشد، بهترین آدرس برای پاسخگویی حکومت به مردم، سخن‌گویان اند.»

خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند تا سخنگویان را وادار به شریک ساختن اطلاعات با رسانه‌ها کنند.

به باور آنان، عدم دسترسی رسانه‌ها و خبرنگاران به اطلاعات به موقع سبب می‌شود تا رسانه‌ها نتوانند مردم را از اخبار و جزئیات آن به‌‌گونه درست باخبر سازند.

رئیس خان ریحان، که در یکی از رسانه‌های خصوصی ولایت ننگرهار فعالیت دارد، می‌گوید که سخنگویان حکومتی اکثر اوقات حاضر به پاسخ گویی به رسانه‌ها نیستند و یا هم اطلاعات ناقص را با خبرنگاران شریک می‌سازد:«در بیشتر موارد سخن‌گویان حاضر نمی‌شوند تا برای رسانه‌ها پاسخ دهند. اگر پاسخ هم بگویند به‌گونه مکمل یا دقیق نیست. از امارت اسلامی می‌خواهیم که در این مورد توجه کند تا رسانه‌ها بتوانند اخبار  را به موقع، به مردم برسانند.»

در همین‌حال حجت‌الله مجددی، رئیس انجمن ژورنالیستان آزاد، با تائید اینکه دسترسی به اطلاعات نسبت به سال‌های قبل مشکل‌تر شده است، می‌گوید که آنان چندین بار این موضوع را با مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ در میان گذاشته اند.

به باور او، دسترسی به اطلاعات حق هر شهروند است و عدم پاسخگویی سخن‌گویان به رسانه‌ها، می‌تواند باعث شایعه‌پراکنی در اخبار و هم‌چنان تضعیف حکومت شود:«دسترسی به اطلاعات حق هر شهروند است و نیاز است تا مردم در هر عرصه به اخبار دسترسی داشته باشند که این اطلاع رسانی وظیفه مسئولان مربوطه یا سخن‌گویان است.»

خواستیم در این مورد نظر مسئولان امارت اسلامی را نیز در گزارش داشته باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA