ads

تاکید حقانی بر روابط دوطرفه با جامعه جهانی؛ آگاهان: امارت در فکر احیای دوباره روابط با جهان است

سرپرست وزارت امور داخله، از کشورهای جهان خواست که  به‌خاطر رفع نیازمندی‌های دوطرفه، وارد روابط دیپلوماتیک با افغانستان شوند.

محب وزیری
26 سرطان 1401
تاکید حقانی بر روابط دوطرفه با جامعه جهانی؛ آگاهان: امارت در فکر احیای دوباره روابط با جهان است

سراج‌الدین حقانی، روز گذشته (شنبه، 25 سرطان) در یک سخنرانی در ولسوالی صبری خوست، تاکید کرد که امارت اسلامی، آماده تامین روابط اقتصادی و دیپلوماتیک با جهانیان است.

سرپرست وزارت امور داخله، مسدود ماندن ذخایر ارزی افغانستان را غیر عادلانه خوانده و خواستار آزادسازی هرچه زودتر آن شد.

حقانی، هم‌چنان بر ایجاد روابط دو طرفه با امریکا تاکید کرده و آن را به نفع هر دو کشور دانست:«من می‌گویم که این رابطه به نفع هردوی ما است و امریکا باید با افغانستان روابط دیپلوماتیک بسازد، بخاطری‌که هر دو طرف به یک‌دیگر نیازمند هستیم.»

در همین‌حال، بهیر زلاند کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید که با رفتن کشورها و نهادهای کمک کننده از افغانستان، کشور در یک بحران اقتصادی فرو رفت و امارت اسلامی در تلاش احیای دوباره روابط است:«کشورهایی که ما {افغانستان} را قبلا کمک می‌کردند، کشور را ترک کردند که این مساله سبب به وجود آمدن بحران داخلی شد. امارت اسلامی با کشورهای همسایه و جهان رابطه نیک دارد و در تلاش است تا در بخش اقتصاد روابط بهتر با جهان برقرار کند.»

درعین‌حال، پس از تحولات سیاسی ماه اگست سال گذشته میلادی، بیشتر کشورهای جهان روابط دیپلوماتیک خود را با افغانستان قطع کرده و سفارت‌های شان را از کابل، به قطر انتقال دادند.

روح الله هوتک، یکی از آگاهان سیاسی با ابراز خوشبینی از روابط امارت اسلامی با کشورهای جهان می‌گوید که امارت اسلامی توانسته است توجه کشورهای جهان را جلب کند:«با گذشت ده ماه از حاکمیت امارت اسلامی، این حکومت توانسته محور گفت‌وگوهای جامعه جهانی و کنفرانس‌های بین المللی باشد. هم‌چنان امارت اسلامی توانسته یک پل ارتباطی بین خود و امریکا توسط قطر به‌میان آورد و در بسیاری کنفرانس‌های بین‌المللی اشتراک کند.»

این در حالی‌ست که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله حدود دو ماه قبل نیز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود که  امارت اسلامی خواهان روابط نیک با کشورهای جهان به‌خصوص امریکا است.

او هم‌چنان تاکید کرده بود که امارت اسلامی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه سایر کشورها را نمی‌دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA