ads

افزایش شمار بی‌جاشده‌گان داخلی؛ آگاهان تحولات سیاسی علت عمده بی‌شدن افغان‌ها است

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز پنج‌شنبه با نشر گزارشی گفته است که طی یک‌دهه گذشته، شمار بی‌جاشده‌گان داخلی در افغانستان نزدیک به 6 میلیون تن رسیده اند.

صمدعلی نوازش
24 سرطان 1401
افزایش شمار بی‌جاشده‌گان داخلی؛ آگاهان تحولات سیاسی علت عمده بی‌شدن افغان‌ها است

جنگ و حوادث طبیعی از عوامل عمده بی‌جا شدن افغان‌ها طی یک دهه گذشته خوانده شده است.

اما آگاهان افغان خروج امریکا و دیگر شرکای بین‌المللی اش را باعث شدت بحران مهاجرت در افغانستان می‌دانند.

عبدالقهار سروری یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید که علاوه بر افزایش فقر و بی‌کاری، بی‌جا شدن مردم در داخل کشور یکی از چالش‌های جدی است که زنده‌گی بسیاری از مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است.

او افزود که امریکا و دیگر شرکای بین المللی‌اش با خروج خود از افغانستان مشکلات فراوانی را بر مردم افغانستان تحمیل کردند.

وی در ادامه گفت:«در این راستا نهادهای کمک کننده ملی و بین المللی باید به گونه دقیق و درست کمک رسانی کنند تا مردم زیر بار فقر و مهاجرت زندگی شان تباه نشود، این یک موضوع جدی است حکومت کنونی هم باید در این زمینه مکلفیت و مسئولیت خود را ادا کنند.»

در عین حال اسحق وکیلی دیگر آگاه سیاسی به این نظر است که بحران مهاجرت و بی‌جا شده‌ها از دیر زمان دامن‌گیر مردم افغانستان بوده و جامعه جهانی در این رابطه باید اقدامات جدی و دقیق داشته باشد.

به گفته وی در توزیع کمک‌های بشردوستانه به بی‌جاشده‌های داخلی در کشور مشکلات وجود دارد و نهادها و سازمان‌های خیریه ملی و بین المللی کمک‌های شان را در این راستا باید به گونه شفاف به نیازمندان برسانند.

وی گفت:«50 سال در افغانستان باعث شده که تک تک افغان‌ها با پدیده مهاجرت، بی خانمانی و آواره‌گی آشنایی دیرینه دارند، کسانی که صدای شان شنیده نمی‌شود و مستحق کمک هستند از کمک محروم می‌مانند؛ اما کسان دیگر به جای آنان کمک در یافت می‌کنند. ما از سازمان‌های کمک‌رسان می‌خواهیم که در این زمینه بیشتر متوجه باشند.»

تلاش کردیم نظر وزارت مهاجران و عودت کننده‌ها را نیز در این رابطه بگیریم، اما موفق نشدیم.

این درحالی است که کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در یک گزارش تازه وضعیت افغان‌ها را نگران‌کننده خوانده و از جامعه جهانی خواستار کمک‌های فوری بیشتر برای رسیدگی به وضعیت کنونی مردم افغانستان شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA