ads

تلاش برای زنده نگه‌داشتن هنر حکاکی در هرات

هنر حکاکی درهرات، از جمله هنرهای با شکوه دوره تیموریان به‌شمار می‌رود. در حال حاضر سه کارگاه حکاکی در این ولایت فعالیت دارند و دست اندرکاران این هنر در تلاش برای زنده نگه داشتن این هنر اند.

مرجان وفا
21 سرطان 1401
تلاش برای زنده نگه‌داشتن هنر حکاکی در هرات

جاوید ضرغام، آمر آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که در سال‌های گذشته هنر حکاکی بازار خوبی داشت؛ اما در حال حاضر به‌ علت وخیم شدن اوضاع اقتصادی مردم، توجه به این هنر کم‌ شده است.

به گفته او، اکنون سبک «حکاکی نورستانی» در هرات طرفدار دارد:«از انواع سبک‌های این هنر، در حال حاضر حکاکی نورستانی، به عنوان حرفه پرطرفدار در هرات فعالیت می‌کند.»

اولین کارگاه هنری حکاکی نورستانی در هرات، دوسال قبل به فعالیت آغاز کرد که اکنون جوانان زیادی مصروف کار در این کارگاه هستند.

شاگردان این کارگاه، پس از ختم یک دوره‌‎ی آموزشی عملا وارد  محیط کاری شده و حکاکی روی چوپ را آغاز می‌کنند.

حسین، یکی از شاگردان این کارگاه که از سه ماه بدینسو مصروف آموزش است، می‌گوید که توانسته حکاکی را به‌خوبی یاد بگیرد و طرح‌های مختلفی را تزئین و بسازد:«این یکی از هنرهای دیرینه‌ای کشور ماست باید پایدار نگهش داریم و در کشور خود ما شروع به کار کنیم.»

ثریا سادات، یکی از استادان کارگاه حکاکی نورستانی، می‌گوید که در اوایل مردم شناخت کافی نداشتند و به کارگاه مراجعه نمی‌کردند؛ اما اکنون شاگردان زیادی از این هنر استقبال کرده و علاقه‌مندی نشان می‌دهند:«کار اصلی ما در اینجا کندن‌کاری روی چوب است، در اول بیشتر کار تزئین را انجام می‌دهیم که بعد از ختم یک دوره آموزشی، به شاگردان کندن‌کاری را آموزش می‌دهیم.»

در همین‌حال، محمد عامر صدیقی مسئول عمومی کارگاه می‌گوید که آنان یک دوره شاگردان را فارغ داده اند و اکنون دور دوم مصروف آموزش اند:«این موسسه از زمان فعالیتش در این ولایت تا کنون به تعداد ۵۵ تن اعم از ذکور و اناث را فارغ داده است و کسانی‌که سال گذشته از این موسسه سند فراغت گرفته اند هم اکنون ۸۵ درصد شان در هرات مصروف کار شدند.»

مسئولان کارگاه حکاکی نورستانی، از مسئولان حکومتی می‌خواهند تا برای رونق یافتن این هنر، زمینه برگزاری نمایشگاه را برای شان فراهم سازند.

هنر حکاکی، کندن‌کاری روی چوب و فلز است و حکاکی نورستانی سبک مختص به ولایت نورستان است که سابقه طولانی در این ولایت دارد. در این سبک، به روی چوب کندن‌کاری صورت می‌گیرد که طرح‌های متفاوت تزئینی می‌آفرینند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA