ads

ثبت 36 مورد بیماری «کانگو» طی دو ماه گذشته در هرات

مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات از افزایش آمار مبتلایان به بیماری «کانگو» یا تب خون دهنده در این ولایت خبر داده و می‌گویند که طی دو ماه گذشته، ۳۶ واقعه مثبت این بیماری ثبت شده که پنج مورد آن منجر به مرگ بیمار شده است.

مرجان وفا
16 سرطان 1401
ثبت 36 مورد بیماری «کانگو» طی دو ماه گذشته در هرات

داکتر احمد امیرنژاد، مسئول سرویلانس ریاست صحت عامه این ولایت می‌گوید که درصورت بی‌احتیاطی مردم هنگام ذبح مواشی در روزهای عید قربان احتمال مبتلا شدن شمار بیشتری از مردم به این بیماری وجود دارد:«این بیماری ممکن است بعد از عید شیوع بیشتری داشته باشد. ما از شهروندان خواهش می‌کنیم که در روزهای عید قربان نکات بهداشتی و وقایوی را رعایت کنند.»

در همین‌حال، داکتر آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات می‌گوید که در بخش انتانی شفاخانه حوزوی هرات بسترهای احتیاطی برای واقعات احتمالی مبتلا به این بیماری در روزهای عید قربان آماده شده است.

به گفته او، به تمام پرسونل صحی در شهر و ولسوالی‌ها توصیه شده است تا در قسمت آگاهی‌دهی و وقایه از این بیماری برای مردم اطلاع رسانی کنند:«به منظور جلوگیری از سرایت بیشتر این مرض، با شاروال شهر هرات جلسه برگزار شد تا از ورود مواشی در ساحات شهری جلوگیری شود، به 60 تن قصاب در شهر آگاهی در مورد نکات ایمنی آگاهی داده شد و هم‌چنان در همکاری با ریاست حج و اوقاف، 20 هزار برگه معلوماتی غرض آگاهی دهی برای مساجد  توزیع شد.»

از سویی‌هم، مسئولان ریاست زراعت و مالداری هرات می‌گویند که این بیماری بیشتر در مناطقی شیوع پیدا کرده که مواشی آنان به ‌شیوه درست نگهداری نمی‌شود.

سید معصوم سادات، مدیر بخش مالداری این ریاست به کلید می‌گوید، واقعات ثبت شده نشان می‌دهد که این بیماری بیشتر در مناطقی‌که مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، شیوع پیدا می‌کند.

به گفته متخصصان صحی، این بیماری از طریق «کنه» حیوانات و خون آلوده انتقال پیدا می‌کند و آنانی‌که در دامداری و قصابی فعالیت می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.

داکتر زبیر نیک‌فرجام می‌گوید:«در قدم نخست باید ۱۴روز قبل از ذبح حیوان، بدن آن دواپاشی شود، در وقت ذبح از دست‌کش استفاده شود و بعد از ذبح پوست حیوان به داخل خریط محکم بسته شود تا کنه به محیط و اطراف انتشار پیدا نکند.»

این درحالی‌ست که به گفته شماری از باشنده‌های هرات، ذبح حیوانات درگوشه و کنار این شهر، به‌گونه سنتی صورت می‌گیرد که این امر زمینه انتشار کنه را مساعد می‌سازد و تهدیدی برای سلامت حساب می‌شود.

به باور متخصاصان، باید تلاش شود که ذبح حیوانات توسط افراد مسلکی و در کشتارگاهای مجهز صورت گیرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA