ads

صنعت مس‌گری در هرات رو به رکود است

مس‌گران در ولایت هرات با ابراز نگرانی از رکود صنعت مس‌گری در این ولایت، می‌گویند که آنان تلاش دارند تا این صنعت قدیمی را از نابودی نجات دهند.

مرجان وفا
12 سرطان 1401
صنعت مس‌گری در هرات رو به رکود است

غلام سخی یکی از مس‌گران با سابقه که 66 سال سن دارد، می‌گوید که او مس‌گری را از پدرش به ارث برده است.

به گفته او، در حال حاضر این صنعت رو به رکود است و اگر مسئولان توجه نداشته باشند، مس‌گرانی هم که اکنون فعالیت دارند از کار دست خواهند کشید:«شاید 300 سال این صنعت قدامت داشته باشد. خودم 30 سال است که مس‌گری می‌کنم، در گذشته خوب رونق داشت؛ اما از روزی‌که مال‌های انتیک آمد، بازار ما کلا خراب شده است.»

در همین‌حال، شهروندان هرات یکی از دلایل رکود این صنعت را قیمت بودن نرخ ظروف مسی می‌دانند.

نسیم، یکی از شهروندانی که برای خریداری ظروف مسی به بازار آمده، می‌گوید که شمار زیادی از مردم به‌دلیل بلند بودن قیمت ظروف مسی و وسایل انتیک،‌ به این ظروف توجه ندارند.

او نیز خواهان توجه مسئولان برای سرپا نگه‌داشتن این صنعت است:«از مسئولان می‌خواهم که در نگهداری این صنعت توجه بیشتری داشته باشد.»

اما غلام‌سخی، می‌گوید که دلیل بلند بودن نرخ ظروف مسی را وارد کردن مس از سایر کشورها به نرخ بلند است.

از سویی هم، صمد یکی دیگر از شهروندان هرات، می‌گوید که اکثر ظروف مسی از کیفیت خوب برخوردار نیست که استفاده از مس بی‌کیفیت سبب بروز امراض سرطانی می‌شود.

با این همه، مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گویند که این اداره برای حفظ صنایع دیرینه تلاش می‌کند.

نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که این اداره از صنعت مس‌گری حمایت می‌کند و برای حفظ و نگهداری این صنعت تاریخی اقداماتی را روی دست دارند.

هرات از جمله شهرهای باستانی‌‌ست که صنعت‌های چون مس‌گری،‌ معماری، میناتوری و خراسی در دهه‌های گذشته از رونق خوبی برخوردار بودند.

گفتنی است که به گفته‌ مس‌گران این ولایت، از نزدیک به هشتاد کارگاه مس‌گری در بازار مس‌گران شهر هرات، تنها هشت کارگاه باقی مانده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA