ads

نگرانی از شیوع شکل‌های جهش یافته کووید-19 در شمال افغانستان؛ مردم هنوز کرونا را جدی نمی‌گیرند

کم‌تر کسی در ولایت‌های شمال کشور روزهای سختی را به یاد می‌آورند که در شفاخانه‌های کووید-19، جای برای بستر و آکسیجن کافی برای بیمار یافت نمی‌شد.

جواد نبی‌زاده
10 سرطان 1401
نگرانی از شیوع شکل‌های جهش یافته کووید-19 در شمال افغانستان؛ مردم هنوز کرونا را جدی نمی‌گیرند

مردم در تجمعات بدون حفظ فاصله‌های اجتماعی و ماسک،‌ دیده می‌‎شوند. توصیه‌های سازمان صحی جهان کم‌تر رعایت می‌شود.

این در حالی است که هنوز هم در افغانستان، نوع جدید ویروس کرونا در حال شیوع است و افراد را مصاب به کووید-19، می‌سازد.

گفته می‌شود که امکانات درمانی برای تداوی بیماران کووید-19، نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، از این‌رو تعداد بستر برای مریضان و پرسونل صحی در مرکزهای درمانی کووید-19، در ولایت‌های شمال کشور اندک و ناچیز است.

شماری از باشنده‎های ولایت فاریاب، با ابراز نگرانی از این وضعیت، به کلید می‌گویند که مردم در برابر این ویروس بی‌تفاوت اند و نظر به امکانات و تجهیزاتی‌که در این‌جا موجود است اگر موج جدید شیوع کند، فاجعه انسانی به بار خواهد آمد.

قادر یکی از باشنده‌گان فاریاب به کلید گفت:«مردم در اطراف از طریقه‌های وقایوی هیچ آگهی ندارند، کرونا را باید جدی بگیرند. انواع جدید این ویروس که شیوع پیدا کرده نگران کننده است، به‌خصوص در ولایت فاریاب که امکانات کافی برای تداوی مریضان وجود ندارد.»


کلیدگروپ را در یوتیوب دنبال کنید


در عین‌حال سمیرا، یکی دیگر از باشنده‌های شهر میمنه،‌ از گسترش شکل‌های جهش یافته ویروس کووید-19، ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که امیکرون خطرناک‌تر از شکل‌های دیگر ویروس است؛ اما مردم برعکس بی‌پروا تر از گذشته در برابر این نوع ویروس عمل می‌کنند.

وی افزود:«برای فعلا شکل‌های جدید مانند امیکرون که شیوع کرده خیلی خطرناک است، مردم زیاد جدی نمی‌گیرند. از ماسک استفاده نمی‌کنند،‌ در تجمعات می‌روند و روبوسی می‌کنند و اگر برای شان توصیه شود، می گویند که کجاست کرونا؟»


کلیدگروپ را در تویتر دنبال کنید


در عین‌حال، راضیه که در یکی از مکتب‌های شهر مزارشریف معلم است، می‌گوید که ویروس کرونا شوخی‌بردار نیست و بی‌توجهی در قبال این ویروس، سبب مرگ‌ می‌شود.

وی از تمام افراد می‌خواهد تا در تجمعات فاصله‌های اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک و مایع ضدعفونی استفاده کنند.

وی در ادامه گفت:«کووید-19، یک مرض بسیار خطرناک و کشنده است مردم زیاد توجه ندارند،‌ اگر در محافل می‌روند توجه به توصیه‎‌های صحی ندارند. مردم باید توجه داشته باشند تا دیگران را به این مرض آلوده نسازند.»


کلیدگروپ را در انستاگرام دنبال کنید


در همین‌حال، مسئولان صحی از بی‌باوری‌های مردم در قبال عرضه خدمات صحی شفاخانه‌های کووید-19، شاکی بوده و می‌گویند که با گذشت سه موج بزرگ کرونا و تداوی بسیاری از شهروندان در مراکز صحی، شماری از شهروندان هنوز هم به مراکز صحی و داکتران اعتماد ندارند.

داکتر محمد لطیف،‌ داکتر شفاخانه پنجاه بستر کووید-19 در شهر مزارشریف به کلید می‌گوید، اکثر شهروندان، مریضان کرونایی شان را زمانی‌که حالت شان خیلی وخیم شد، به شفاخانه منتقل می سازند، به همین دلیل، آمار فوتی‌های کووید-19، بلند می‌رود.

داکتر محمد لطیف افزود:«وقتی مریض به شفاخانه مراجعه می‌کند آکسیجن آن به سویه 20 و یا 30 است که او قابل برگشت نیست با آن‌هم داکتران زیاد زحمت می‌کشند تا مریض بهبود یابد، یکی از کارهای مشکل همین است، اول بیمار را نزد ملا و تعویذ نویس می‌برند، بعد که دیدن خوب نشد به شفاخانه منتقل می‌کنند.»


بیشتر بخوانید:


در عین‌حال داکتر رابعه حکیمی، یکی دیگر از داکتران شفاخانه پنجاه بستر کووید-19، شهر مزارشریف، از پخش و نشر شایعات در مورد محو کامل این ویروس ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که شهروندان زیادی به این باور اند که ویروس کرونا از بین رفته و دیگر وجود ندارد.

به گفته وی، این ویروس در حال گردش است و در صورت عدم توجه به توصیه‌های صحی، مانند موج های قبلی کووید-19، شاید در شفاخانه‌ها، بستر خالی برای مریضان باقی نماند.

وی از تمام افراد جامعه می‌خواهد که نکات صحی را رعایت کنند تا سبب مصاب شدن خود،‌ خانواده و افراد جامعه به این ویروس نشوند.

داکتر رابعه حکیمی در ادامه صحبت‌هایش گفت:«چند روز قبل مریضی داشتیم که پایواز آن نیز داخل اتاق مریض شد، وقتی برای شان گفتم که مریض تان مصاب به کووید-19 است باور نمی‌کردند، می‌گفتند که کرونا از بین رفته، کجاست ویروس؟»

از سویی هم، داکتر خالد سلطانی،‌ سرطبیب شفاخانه پنجاه بستر کووید-19 بلخ، می گوید که امکانات و دستگاه‌های تشخیص شکل‌های جهش یافته ویروس کرونا، در بلخ موجود نیست و داکتران براساس مطالعات و تجاربی که دارند می‌توانند شناسایی کنند.

آقای سلطانی گفت:«آن نوع ویروسی که در دنیای غرب تازه تشخیص داده شده، هنوز در افغانستان قابل تشخیص نیست. ما قرار تجارب و متخصصانی که داریم می‌توانیم تشخیص دهیم؛ ولی صد فیصد شناسایی نمی‌توانیم.»

در همین‌حال، عالمان دین نیز توجه به صحت و سلامتی را از واجبات دین اسلام دانسته و تاکید دارند که نباید در مقابل شیوع ویروس کرونا بی‌تفاوت باشیم.

مولوی کبیر،‌ یکی از عالمان دین در ولایت فاریاب به کلید می‌گوید که در اسلام ضرر رسانیدن به خود و دیگران جایز نیست، صحت و سلامتی یکی از نعمت‌های الهی است که باید از آن مراقبت صورت گیرد.

این عالم دین با استنثاد به حدیثی گفت:«پیامبر (ص) می‌فرماید، ضرر رساندن به خود و دیگران جایز نیست، سلامتی و صحت یکی از نعمت‌های الهی است و کسی‌که محافظ سلامتی خود نباشد کفران و ناسپاسی الله را کرده است.»

از آغاز شیوع ویروس کرونا در افغانستان، کشور زیان‌های بزرگ مالی و جانی را متحمل شدند. با آن‌که مسئولان بارها تاکید کردند تا شهروندان در مقابل این ویروس بی‌تفاوت نباشند و هم‌چنان رسانه‌های نیز در این مورد به اطلاع رسانی و اگاهی‌دهی پرداختند؛ ولی اکنون نیز شماری از شهروندان در مورد اضرار این ویروس و چگونگی شیوع آن، آگاهی کامل ندارند.


بیشتر بخوانید:






 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA