ads

آب‌های سطحی و زیر زمینی در ولایت بغلان، 50 درصد کاهش یافته است

مسئولان حوزه دریایی ولایت بغلان می‌گویند که آب‌های سطحی و زیر زمینی در این ولایت نسبت به‌ سال‌های گذشته، 50 درصد کاهش یافته است. از سوی‌هم ریاست زراعت این ولایت از دهقانان خواسته است تا از کشت «شالی» خودداری کنند.

عتیق‌الله رحیمی
8 سرطان 1401
آب‌های سطحی و زیر زمینی در ولایت بغلان، 50 درصد کاهش یافته است

هم‌زمان با فرا رسیدن فصل کشت «‌شالی» در ولایت‌های شمال کشور، ریاست زراعت ولایت بغلان از دهقانان این ولایت خواسته است که به‌دلیل کمبود آب از کشت برنج خودداری کنند.

به گفته مسئولان ریاست زراعت ولایت بغلان، شالی نیاز به آب بیشتر دارد و دهقانان با کمبود آب روبرو خواهند شد.

محراب‌الدین بلال رئیس زراعت و مالداری ولایت بغلان به کلید می‌‎گوید، زمین‌های زراعتی در ولسوالی‌های بغلان مرکزی، دوشی و مرکز این ولایت که در آن شالی کاشته می‌شد، با کمبود جدی آب مواجه است.

رئیس زراعت ولایت بغلان می‌افزاید:«دهاقین باید به عوض شالی، لوبیا، نخود، ماش و پخته کشت کنند.»

در همین‌حال، براساس گفته‌های مسئولان حوزه دریایی ولایت بغلان، در سال جاری آب‌های دریایی و زیر زمینی در این ولایت، 50 درصد کاهش یافته است.

قاری محب‌الله عادل رئیس حوزه دریایی ولایت بغلان می‌گوید که به‌دلیل خشک‌سالی و عدم بارنده‌گی در سال جاری، سطح آب دریا در حال نشست است و هم‌چنان سطح آب‌های زیر زمینی نیز پایین رفته است.

او افزود:«از دهقانان خواسته ایم تا از کشت شالی خوداری کنند و نبات‌هایی که آب کم نیاز دارند زرع کنند، تلاش می‌کینم آب را عادلانه تقسیم کنیم و به مشکلات دهقانان رسیده‌گی کنیم.»

این در حالی‌ست که قیمت برنج در بازارهای ولایت بغلان بلند رفته است و به گفته مسئولان این ولایت، در صورتی‌که آنان شالی کشت نکنند با مشکلات اقتصادی روبرو خواهند شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA