ads

افزایش انفجار‌ها در افغانستان باعث نگرانی مردم شده است

با روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان، مردم امیدوار بودند که حمله‌های انتحاری و انفجاری توقف یابد، اما برخلاف آن‌را تجربه می‌کنند.

نویسنده: سونا مجید
31 جوزا 1401
افزایش انفجار‌ها در افغانستان باعث نگرانی مردم شده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

دوشنبه هفته جاری، یک موتر غیر نظامیان در ولایت ننگرهار، هدف انفجار ماین قرار گرفت که در پی آن، دو فرد ملکی جان باخته و 28 تن دیگر به‌شمول پنج نظامی، زخم برداشتند.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به این رویداد، خواستار توقف فوری حمله‌ها بر غیرنظامیان شد.
یک روز پیش از آن، مواد انفجاری جاسازی شده در داخل یک موتر شخصی نوع کرولا، در مربوطات شهر کابل منفجر گردید که جان دو تن را گرفت.
از سویی هم، شنبه این هفته، در پی حمله گروه داعش بر درمسال اهل هنود در شهر کابل نیز یک نظامی و یک فرد ملکی، جان باختند.
در همین حال، شماری از کارشناسان نظامی، افزایش انفجارها را نگران‌کننده خوانده و از حکومت می‎خواهند تا جلو کشتار غیر نظامیان را بگیرد.
یوسف امین زازی؛ کارشناس نظامی به کلید می‎گوید که برای جلوگیری از انفجارها، حکومت باید اعتماد مردم را جلب نموده و با آنان روابط تامین کند.
زازی گفت: “امنیت و ثبات نیاز همگی است اگر حکومتداری درست نباشد باعث نارضایتی مردم از حکومت می‎شود و شورشیان می‎توانند ازین فرصت استفاده کنند و باعث اخلال امنیت در کشور شوند.”
از سویی هم اسدالله ندیم؛ دیگر کارشناس نظامی می‎گوید، برای جلوگیری از حمله‌های انتحاری و انفجاری، حکومت باید ارگان‌های استخباراتی را بیشتر فعال سازد.
ندیم افزود: “فعالیت‌های کشفی باید فنی شود. حکومت هم برای جلوگیری از حمله‌ها از طریق رسانه‌ها و منابر، تبلیغ کند و ذهنیت عامه را تغییر دهد که جوانان به شبکه های تروریستی نه پیوندند.”
با این حال عبدالنافع تکور؛ سخنگوی وزارت امور داخله می‎گوید، حکومت تدابیری را برای جلوگیری از حمله‌های انتحاری و انفجاری، روی دست دارد.
تکور گفت: “ما پلان های خود را داریم و ان شاالله که به زودی مشکلات امنیتی در کشور به صفر خواهد رسید.”
هرچند امارت اسلامی همواره، تاکید کرده که امنیت در سرتاسر افغانستان تامین است، اما در ماه‌های اخیر، شماری از ولایت‌ها شاهد حمله‌های انفجاری بودند که در پی آن، به غیر نظامیان تلفات وارد شده است.
مسئولیت بیشتر این حمله‌ها و انفجارها را گروه داعش، به‌عهده گرفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA