ads

از 450 دستگاه ابریشم بافی در هرات تنها سه دستگاه آن فعال است

ابریشم بافان هراتی می‌گویند که تولیدات صنعت ابریشم در سال‌های اول رونق خوبی داشته، اما آهسته آهسته رو به رکود نهاده است.

نویسنده: مرجان وفا
31 جوزا 1401
از 450 دستگاه ابریشم بافی در هرات تنها سه دستگاه آن فعال است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

صدیقه تمسکی، رییس انجمن زنان ابریشم باف در هرات به کلید گفت که ابریشم بافی قدمت چند صد ساله در این ولایت دارد، اما در حال حاضر از 450 دستگاه تنها سه دستگاه آن در هرات فعال است.
به گفته وی، یکی از این دستگاه‌ها دستار یا لنگی می‌بافد و دو تای دیگر تولید شال ابریشمی دارند.
وی گفت: “قیمت خود ابریشم هم بالا رفته، ما شاید فعلا در خود هرات به تعداد انگشتان دست هم دکان‌های فروش پارچه‌های ابریشمی نداشته باشیم.”
با این حال شماری از ابریشم بافان می‌گویند؛ در گذشته این صنعت در هرات رونق خیلی خوبی داشت و هر کارخانه چند تن کارگر داشت.
غلام سخی، مالک یک کارگاه ابریشم بافی در هرات گفت:”این پیشه از پدرم برایم به میراث مانده، اما در حال حاضر این پیشه رو به رکود است. در گذشته دستگاه‌های زیادی کار می‌کرد، اما حالا شاید دو یا سه دستگاه در هرات باشد که کار تولید ابریشم می‌کند.”
از سوی هم ابریشم فروشان در شهر هرات از نبود بازار خوب شکایت دارند، یونس یکی از فروشنده‌گان دستمال‌های ابریشمی در این ولایت است. او با ابراز نگرانی از وضعیت بازار به کلید می‌گوید:
با این همه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید، این اتاق همیشه از پیشه‌ی ابریشم در هرات حمایت کرده و در حال حاضر آنان به خاطر تقویت و انکشاف این صنعت تمام تلاش خود را می‌کنند.
یوسف امین، مدیر عامل اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات به کلید گفت: “ما در آینده نیز پلان‌های روی دست داریم؛ تا بتوانیم این صنعت را رونق دهیم و عملا نیز پلان‌هایی در این خصوص داریم که شما شاهد آن خواهید بود.”
نخ ابریشم از کرم ابریشم تولید می‌شود و این کرم خودش را از برگ‌ درخت توت تغذیه می‌کند. به گفته‌ی ابریشم بافان این پیشه بیشتر از دو هزار سال در هرات قدامت دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA