ads

نگرانی‌‎ها از حفر چاه‌های عمیق سولری برای آب‌یاری زمین‌های زراعتی

پس از خشک‌سالی‌های پی‌هم در ولایت‌های شمال افغانستان، دهقانان و باغداران، به حفر چاه‌های عمیق رو آورده و از این طریق کشت و زراعت‌شان را آب‌یاری می‌کنند.

جواد نبی‌زاده
17 جوزا 1401
نگرانی‌‎ها از حفر چاه‌های عمیق سولری برای آب‌یاری زمین‌های زراعتی

در سال‌های اخیر، صدها حلقه چاه عمیق در سطح ولسوالی‌های ولایت بلخ، از سوی دهقانان و باغداران حفر شده که از این طریق زمین‌های زراعتی شان را آب‌یاری می‌کنند.

بازمحمد، یک تن از دهقانان ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ می‌گوید که پس از حفر چاه سولری توانسته است بر زمین‌های زراعتی‌اش، زرع کند و از آن حاصلات خوبی به‌دست بیاورد:«چند سال پیش این‌جا چاه‌های سولری نبود و خشک‌سالی بود، مردم پالیز و حاصلات نداشتند و حالا با کمک چاه سولری مردم هر چیز کشت می‌کنند و زمین‌های شان سرسبز است.»

آدم خان، یکی دیگر از این دهقانان نیز می‌گوید که چاه‌های عمیق سولری با طلوع آفتاب به فعالیت آغاز کرده و تا ختم روز، متواتر چهار اینچ مکعب آب به کشت زمین‌هایش می‌رساند:«روزانه حدودا هشت الی نُه ساعت این چاه‌ها، چهار اینچ مکعب آب می‌کشد و اگر تخته‌های سولر تکمیل باشد بیشتر کار می‌کند.»

در همین‌حال، مسئولان ریاست زراعت ولایت بلخ، حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق را بخاطر آب‌یاری زمین‌های زراعتی برای آینده آب‌های زیر زمینی، نگران کننده می‌خوانند.

مولوی شمس‌الدین خالد، رئیس زراعت بلخ به کلید می‌گوید که از طرف وزارت زراعت به آنان هدایت داده شده است تا جلو حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق را بگیرند:«چاه‌های که در ولسوالی‌ها حفر شده بدون رویه است؛ اما حاصلات مردم بهتر شده و در زندگی مردم تغییرات خوبی آمده است؛ اما این تغییرات موقت خواهد بود و در آینده ضرر آن به همه مردم خواهند رسید. از همین خاطر از وزارت به ما امر شده است تا کنترول کنیم. حفر چاه‌های عمیق بالای زمین‌های زراعتی بند است و بالای زمین‌های شخصی هم کنترول می‌شود.»

در عین‌حال، کارشناسان به این باورند که استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی، خطر‌های بزرگ را به همراه داشته و بحران جدی بی آبی را به بار خواهند آورد.

نظیم سمون، یک‌تن از آگاهان محیط زیستی، می‌گوید که با استفاده بی رویه آب، ذخایر آب‌های زیر زمینی تمام شده و طبقات زمین از بین خواهد رفت:«آن طبقه که آب آن استخراج می‌شود، خلاء به وجود می‌آید و زمین تخریب می‌‌شود و هنگامی‌که زمین تخریب شود، قابل ترمیم نیست و پس از آن آب‌های باران را هم جذب نمی‌کند و بحران دیگری به‌وجود می‌آورد.»

آگاهان، از دهقانان و باغداران می‌خواهند که برای جلوگیری از استفاده بی‌رویه آب، از سیستم قطره‌ی استفاده کنند تا مانع ضایع شدن آب شوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA