ads

تجلیل از روز جهانی محیط زیست در هرات؛ ابدالی:«بزرگترین مشکل پائین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی است.»

از روز جهانی محیط زیست، در ولایت هرات به همکاری اداره‌های حفاظت از محیط زیست، ریاست اطلاعات و فرهنگ و موسسه آموزشی و اجتماعی «یاران شفاف» با حضور برخی مسئولان محلی، فعالان محیط زیست و باشنده‌های این ولایت تجلیل به‌عمل آمد.

مرجان وفا
15 جوزا 1401
تجلیل از روز جهانی محیط زیست در هرات؛ ابدالی:«بزرگترین مشکل پائین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی است.»

حضرت‌علی ابدالی، رئیس اداره‌ حفاظت از محیط زیست هرات می‌گوید که شرایط محیط زیستی با گذشت هر روز در این ولایت بدتر می‌شود.

به گفته‌ او آلوده‌شدن آب‌های زیرزمینی، قطع جنگلات و گشت‌وگذار موترهای دودزا از تهدیدات نگران کننده در برابر محیط زیست اند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ولایت هرات هم‌چنان افزود که بزرگ‌ترین مشکل در حال حاضر پائین رفتن سطح آ‌ب‌های زیر زمینی است که از ۳۰ تا ۳۵ متر پایین رفته است.

او استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را در بخش‌های مختلف نگران کننده خوانده و افزود که اگر این معضل حل نشود؛ ممکن است در پنج تا ده سال آینده به کمبود آب مواجه شویم:«باید تمام تلاش ما در حفظ و نگهداری محیط زیست باشد. خود اداره‌ی محیط زیست برنامه های در بخش‌های حفظ و مراقبت از محیط زیست دارد.»

در عین‌حال، عبدالهادی قانع، معاون ولایتی موسسه آموزشی و اجتماعی یاران شفاف، می‌گوید که هدف از برگزاری برنامه امروز، پیش‌گیری پیامدهای تغییر اقلیمی، بحران خشک‌سالی و پیامد تاثیر افزایش نفوس بر تغییرات اقلیمی می‌باشد:«این برنامه تحت عنوان «دورنمای محیط زیستی» برگزار شده است، ما منحیث یک نهاد مردمی تلاش می‌کنیم هر آن اتفاق اقلیمی که قرار است در سال‌های آینده در هرات رخ دهد، پیش‌گیری کنیم.»

در عین‌حال، کارشناسان محیط زیستی به این باورند که در حال حاضر وضعیت محیط زیست در حالت خوبی قرارندارد و اگر همین‌گونه ادامه پیدا کند، ممکن است حیات بشر به خطر مواجه شود.

محمد نظیم سکندری کارشناس مسایل زراعتی می‌گوید در حال حاضر در اکثر نقاط شهر هرات کارخانه‌ها با استفاده از مواد سوختی غیرمعیاری، محیط زیست را آلوده می‌سازند:«در قسمت خود شهر که نگاه کنیم، می‌بینیم که هر فرد یک وسیله‌ی شخصی نقلیه دارد که این خود باعث ایجاد دود در سطح محیط می‌شود و ازین طریق ممکن است که حیات بشر به خطر مواجه شود.»

آقای سکندری از تمام شهروندان و نهادهای مربوطه خواهان حفظ محیط زیست شد.

در عین‌حال شماری از شهروندان هرات نیز می‌گویند که وضعیت آب و هوای این ولایت نسبت به سال‌های قبل فرق کرده و محیط آلوده‌تر شده است.

سعدیه کریمی، یکی از باشنده‌گان هرات می‌گوید:«خواست من از مردم و تمام نهادهای مربوط به محیط زیست این است که در حفظ محیط زیست باید تلاش کنند تا این که بتوانیم بهتر زنده‌گی کنیم.»

از روز جهانی محیط زیست در حالی تجلیل می‌شود که گزارش‌ها نشان می‌دهد کابل، مرکز کشور در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قراردارد.

کارشناسان محیط زیست در هرات نیز هشدار می‌دهند که اگر جلوی گشت‌وگذار موترهای دودزا، استفاده از مواد سوختی بی‌کیفیت در حمام‌ها، قطع بی‌رویه جنگلات و استفاده بی‌رویه آب‌های زیرزمینی گرفته نشود؛ این ولایت نیز در سال‌های نه‌چندان دور به سرنوشت پایتخت کشور دچار خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA