ads

کارشناسان، سفرهای ویست به منطقه را برای حل قضایای افغانستان مهم می‌خوانند

همزمان با تیرگی روابط میان امارت اسلامی و امریکا، تام ویست نماینده خاص این کشور برای افغانستان در سفری به ازبکستان، با مقام‌های این کشور در مورد وضعیت افغانستان، گفت‌وگو کرده است.

نویسنده: سونا مجید
8 جوزا 1401
کارشناسان، سفرهای ویست به منطقه را برای حل قضایای افغانستان مهم می‌خوانند

در همین حال، کارشناسان می‌گویند، این سفر از اهمیت ویژه‌ی برخور دار بوده و در تحکیم روابط افغانستان با امریکا تاثیر مثبت برجای خواهد گذاشت.
مقصود حسن‌زاده؛ کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید، این سفرها نشان‌دهنده آن است که امریکا تلاش دارد تا در قضایای افغانستان، به نحوی دخیل باشد.
حسن زاده به کلید گفت:” امریکا می‎خواهد درامور افغانستان دخیل باشد و افغانستان را فراموش نکند و از طرف دیگر ازبکستان ازجمله متحدین امریکا است و امکان این هم است که این سفرها بخاطر ایجاد روابط با امارت اسلامی باشد.”
از سویی هم، عبدالهادی قریشی؛ کارشناس سیاسی نیز سفر تام ویست به منطقه را به‌خاطر حل قضایای افغانستان، مهم می‌خواند.
او می‌افزاید، از جمله موضوعاتی که برای کشورهای منطقه و جهان مهم است، تامین امنیت و حقوق بشر در افغانستان است.
به گفته قریشی، این موضوعات، در سفرهای منطقه‌یی تام ویست محور گفت‌وگوها خواهد بود.
قریشی افزود:” سازمان ملل و جامعه جهانی نگرانی های زیاد درمورد وضعیت فعلی افغانستان دارد، آنان نگران محدودیت های تعلیمی، امنیت و حقوق بشری درافغانستان استند و دنبال راه حل می‌باشند.”
با این حال، تام ویست در سفرش به ازبکستان، با برخی افغان‌های مقیم این کشور به‌شمول یک عضو پیشین پارلمان افغانستان نیز دیدار کرده است.
ویست، در تویترش نوشته است که این افغان‌ها، محروم ماندن زنان و دختران افغان از تحصیل و کار را نگران کننده خوانده و برای تامین صلح پایدار در کشور، بر آشتی تاکید کرده‌اند.
از سویی هم، او پس از دیدار با مقام‌های ازبکستان نیز در تویترش نوشته است که این کشور، به تامین برق افغانستان ادامه می‌دهد و با رهبری امارت اسلامی، در زمینه ثبات و حقوق بشر و نیز مبارزه با تروریزم همکاری خواهد کرد.
گفتنی‌ست که چندی پیش، دونالد لو؛ معاون وزارت خارجه‌ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، در سفری به قرغزستان گفته بود که امریکا از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند.
او اما گفته است که تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از سوی امارت اسلامی برای ایالات متحده، یک اولویت است.
این در حالی‌ست که با گذشت نه ماه از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، تاکنون هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشاخته است.
خواستیم در مورد سفرهای منطقه‌یی تام ویست و بحث‌هایش در مورد افغانستان، دیدگاه مقام های امارت اسلامی را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر، موفق نشدیم.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA