ads

نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضعیت حقوق بشری در افغانستان

گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید، وضعیت حقوق بشری و اقتصادی در افغانستان نگران کننده است و مقامات امارت اسلامی باید به مشکلات موجود رسیده‌گی کنند.

منصور یوسف زی
5 جوزا 1401
نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضعیت حقوق بشری در افغانستان

ریچارد بنیت هم‌چنان از جامعه جهانی خواست تا برای رسیده‌گی به مشکلات اقتصادی افغان‌ها، بدون در نظر داشت تعذیزات به کمک‌های خود ادامه دهند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان در عرصه حقوق بشر می‌گوید، افغانستان با چالش‌های زیادی حقوق بشری مواجه است و مقامات حکومت باید به این چالش‌ها رسیده‌گی کنند.

او به روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که مقام‌های امارت اسلامی باید خلای موجود میان تعهد و عمل را رفع کنند.

او افزود، تدابیر اخیر امارت اسلامی به‌شمول بسته ماندن مکتب‌های دخترانه نوع جداسازی خانم‌ها از جامعه است:«تدابیر تعلیق مکتب‌های دوره ثانوی برای دختران، ممانعت‌های شدید اشتغال، عدم فرصت برای مشارکت در حیات سیاسی و اجتماعی، ممانعت گشت‌وگذار، دستورات محرم و تطبیق شدید شرایط حجاب نوع جدا سازی خانم‌ها از جامعه است.»

بنیت همچنان با اشاره به بحران بشری در افغانستان گفت، نگران بحران بشری و اقتصادی در افغانستان است و از جامعه جهانی می‌خواهد تا بدون درنظر داشت تعذیرات وضع شده به کمک‌های بشری خود ادامه دهد.

او با ابراز اینکه تلفات ملکی ناشی از جنگ در افغانستان کاهش یافته، خواستار تحقیقات در مورد حملات اخیر بر غیر نظامیان شد.

بنیت در عین حال از ایجاد کمیسیون برگشت شخصیت‌های افغان‌هایی به کشور استقبال کرده و افزود که این اقدام فرصت را برای گفت‌وگو و تقویت حکومتداری فراهم می‌سازد: «ایجاد کمیسیون برای برگشت افغان‌ها فرصت‌های را برای گفت‌وگو‌ها و تقویت حکومت داری در افغانستان فراهم می‌سازد و در ضمن عفو عمومی، برای سربازان و مقامات حکومت پیشین نیز می‌تواند نخستین قدم برای مصالحه باشد.»

از سوی‌هم مقامات امارت اسلامی اظهارات و نگرانی ریچارد بنیت در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان را بی‌اساس می‌خوانند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به رادیو کلید می‌گوید، جهانیان باید به عقاید و ارزش‌های دینی افغان‌ها احترام قایل شوند:«مقام‌های امارت اسلامی در دیدارهای مختلف با این هیات در رابطه به موضوعات مختلف به شمول حجاب وضاحت داده بود و آنان نیز قناعت کرده بودند، در نخست ادعای که درباره حقوق بشر حالا مطرح می‌شود کاملا بی‌اساس و بی‌بنیاد است.»

با این همه مشعل محمدی، یکی از فعالان سیاسی با اشاره به اظهارات ریچارد بنیت در رابطه به وضعیت حقوق بشری می‌گوید، نیاز است تا در این مورد بررسی‌های همه‌جانبه و بی‌طرف صورت گیرد، تا نگرانی موجود، برطرف شود.

او می‌افزاید، بررسی همه‌ جانبه به نفع حکومت نیز می‌باشد چون امارت اسلامی همواره اظهارات جهانیان را در این مورد بی‌اساس خوانده است.

قرار است، گزارش مکمل ریچارد بنیت از وضعیت کنونی افغانستان در ماه سپتمبر سال جاری میلادی در نشست شورای حقوق بشر ارایه شود.

این در حالی‌است که ریچارد بنیت ناوقت روز چهارشنبه با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کرده و در رابطه به گزارش‌اش با وی بحث و گفت‌وگو کرده‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA