ads

کارشناسان: کمک‌های جهانی تاثیری بر کاهش میزان فقر در افغانستان نداشته است

کارشناسان اقتصادی می‌گویند، به رغم کمک‌های که در چند ماه اخیر از سوی جامعه جهانی صورت گرفته، میزان فقر در کشور کاهش نیافته است.

سونا مجید
4 جوزا 1401
کارشناسان: کمک‌های جهانی تاثیری بر کاهش میزان فقر در افغانستان نداشته است
صفحات اجتماعی

به باور آنان، کمک‌های کوتاه مدت تاثیر کوتاه مدت نیز دارد و جامعه جهانی در هماهنگی با امارت اسلامی باید به این مشکل رسیده‌گی کند.

اما مسئولان وزارت اقتصاد می‌گویند این وزارت برای مدیریت کمک‌های جهانی، طرحی را ترتیب کرده و با ادارات بین‌المللی شریک ساخته است.

شماری از کارشناسان اقتصادی با ابراز نگرانی از افزایش فقر و بیکاری طی 9 ماه آخیر در کشور، از امارت اسلامی می‌خواهند تا جلو این معضل را بگیرند.

عبدالوارث امیری کارشناس اقتصادی می‌گوید که کمک‌‎های کوتاه مدت نمی‌تواند موثر واقع شود و برای جلوگیری از بحران موجود باید راه حل‌های اساسی سنجیده شود:«امارت اسلامی باید با جامعه جهانی سازش کند و دنبال تقویه روابط با جامعه جهانی باشد تا محدودیت‌های وضع شده بر واردات و صادرات در کشور از میان برداشته شود ویاهم روی ذخایر کار شود تا زمینه کار از طریق سرمایه‌های داخلی کشور مساعد شود.»

در عین‌حال محمد ظاهرحلیمی کارشناس سیاسی نیز می‌گوید که کمک‌های اخیر جامعه جهانی، تا حدودی می‌تواند بحران گرسنگی کوتاه مدت در کشور را رفع کند؛ اما در دراز مدت اثرگذار نخواهد بود:«خشک‌سالی و کاهش محصولات زراعتی، تغییر نظام وافزایش تعداد بیکاران و افزایش جهانی قیمت‌های مواد غذایی ومحصولات وارداتی بخاطرجنگ در اوکراین از عوامل اساسی فقر در کشور بشمار می‌روند.»

در همین‌حال، عبدالرحمن حبیب سخنگوی وزارت اقتصاد می‌گوید که این وزارت  برای شفافیت در روند توزیع کمک‌های جامعه جهانی، طرحی را ترتیب و با ادارات کمک‌کننده شریک ساخته است.

به گفته سخنگوی وزارت اقتصاد، در این طرح بیشتر روی برنامه کار در مقابل غذا تمرکز شده است:«کمک‌های جهانی مستقیما از طرف مسئولان خود دفتر سازمان ملل به مردم می‌رسد، به همین دلیل دولت آمار دقیقی ازتوزیع این کمک ها ندارد.»

این درحالیست که حدود دو ماه قبل، انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد، از تشدید بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داده و افزود که 95 درصد افغان‌ها به غذای کافی دست‌رسی ندارند و 9 میلیون تن در معرض خطر قحطی قراردارند.

گفتنی است، بر اساس آماری که یوناما در اوایل ماه مارچ سال جاری ارایه کرد، سازمان ملل از مدت 9 ماه بدینسو حدود ۲ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA