ads

روز جهانی تنوع زیستی؛ برخی از حیوانات در افغانستان در خطر نابودی قرار دارند

بیست و‌دوم «می» مصادف است به روز جهانی «تنوع زیستی» از این روز در شماری از کشورهای جهان به‌شمول افغانستان برای افزایش آگاهی مردم در مورد ارزش تنوع زیستی تجلیل می‌شود.

راحله یوسفی
1 جوزا 1401
روز جهانی تنوع زیستی؛ برخی از حیوانات در افغانستان در خطر نابودی قرار دارند

در همین‌حال شماری از آگاهان مسایل محیط زیستی به این باورند که جنگ‌های چهاردهه اخیر، قطع جنگلات و شکار غیرقانونی حیوانات و پرنده‌گان در افغانستان باعث شده تا برخی از حیوانات و پرنده‌گان در خطر نابودی قرار گیرند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال 2000 میلادی 22 «می» را به‌عنوان روز جهانی تنوع زیستی نام‌گذاری کرد که هدف آن درک مردم  و آگاهی بیشتر آنان در این زمینه خوانده شده است.

شبانه رووفی، آگاه مسایل محیط زیستی می‌گوید که تنوع زیستی را می‌توان در سه بخش؛ ژن، گونه و اکوسیستم مورد مطالعه قرار داد.

به باور وی، موجودات زنده، شامل انسان‌ها، حیوانات و نباتات با همدیگر وابسته اند و این وابستگی باعث حفظ حیات آنان شده‌است که این مساله تنوع زیستی را به‌میان آورده‌است:«اگر تنوع زیستی در یک اکوسیستم قطع شود، تمام موجودات زنده از روی زمین نابود خواهند شد؛ بخاطر این‌که یک موجود زنده با موجود دیگر رابطه مستحکم دارد.»

در همین‌حال، این آگاه مسایل محیط زیستی به این باور است که انسان‌ها بدون درنظرداشت ارزش حیاتی علف‌زارها، جنگلات، حیوانات، حشرات و پرنده‌گان، انسان‌ها دست به نابودی آن می‌زنند.

وی می‌افزاید، با آن‌که افغانستان از لحاظ جغرافیایی یک کشوری با تنوع زیستی و زیست‌گاه انواع نباتات طبی، حیوانات و پرنده‌گان کمیاب است؛ جنگ‌های چندین ساله در کشور، نبود سیستم منظم برای حفظ پدیده‌های طبیعی و شکار غیرقانونی حیوانات و پرنده‌گان باعث شده که برخی از حیوانات و پرنده‌گان در خطر نابودی قرار گیرند:«مسئولان دولت توجه جدی به حفظ پدیده‌های طبیعی داشته باشند تا کشور سرسبز و حاوی از پرنده‌گان و حیوانات کمیاب را داشته باشیم.»

با این‌حال مسئولان اداره ملی محیط زیست می‌گویند که این اداره استراتیژی ملی تنوع حیات و سیستم پلان محافظت محل زیست حیوانات را برای نگهداری و مراقبت از حیوانات و پرنده‌گان کمیاب ساخته‌است تا نسل این موجودات نابود نشود.

محب‌الله فضلی، آمر ریاست حفظ میراث‌های طبیعی در بخش تنوع حیات این اداره به کلید می‌گوید، 9 ساحه که محل بودوباش انواع مختلف حیوانات و پرنده‌گان کمیاب است به‌گونه رسمی به عنوان « ساحه محافظت شده» از سوی اداره ملی محیط زیست اعلام شده و 14 ساحه دیگر نیز ساحه پیشنهادی برای محافظت این موجودات درنظر گرفته شده‌است.

به گفته او، این ساحات در ولایت‌های مختلف کشور، از جمله نورستان، بدخشان، بامیان، تخار، کندز و غزنی موقعیت دارد:«149 نوع حیوان وحشی، پرنده‌گان و نباتات در افغانستان در خطر نابودی قرار دارند.  76 حیوان پستان‌دار، 57 نوع پرنده، 8 نوع نبات، 4 نوع خزنده، 2 نوع ماهی، یک نوع حشره و یک نوع ذوحیاتین»

گفتنی‌ست که افغانستان با داشتن، کوه‌های بلند، دره‌های سرسبز و اقلیم مناسب زمینه زیست انواع پرنده‌گان، حیوانات و حشرات را فراهم ساخته‌است؛ براساس آمار وزارت زراعت، آبیاری و مالداری  بیش از 400 نوع خزنده، بیشتر از 100 نوع ماهی، هزاران نوع حشرات، پرنده گان و پستان‌داران در کشور وجود دارند.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA