ads

وزارت مالیه: با توجه به وضعیت جهانی تصمیم به ممنوعیت صادرات گندم گرفتیم

وزارت مالیه، صادرات گندم را از افغانستان ممنوع اعلام کرده و به تمام مسئولان گمرک‌ها دستور داده است که از صادرات و قاچاق گندم به خارج از کشور جلوگیری کنند.

صمدعلی نوازش
31 ثور 1401
وزارت مالیه: با توجه به وضعیت جهانی تصمیم به ممنوعیت صادرات گندم گرفتیم

احمد ولی‌ حقمل سخنگوی وزارت مالیه به کلید می‌گوید که امارت اسلامی با توجه به شرایط جهانی در رابطه به منابع مواد خوراکی، تصمیم به منع صادرات گندم گرفته است.

به گفته آقای حقمل:”تقریبا در تمام جهان منابع خوراکی رو به کم‌شدن است، به خاطری که ما در افغانستان با کاهش گندم روبه‌رو نشویم، وزارت مالیه به گمرکات هدایت داده است که از صادرات گندم جلوگیری کنند، این تصمیم روی ذخایر وطنی ما بسیار تاثیر دارد.”

درعین حال مسئولان اتاق تجارت افغانستان این اقدام را برای تامین ثبات در بازار داخلی موثر عنوان کرده و می‌گویند که امسال قراردادهای خوبی در رابطه به وارد کردن گندم صورت گرفته و از طریق ازبیکستان و قزاقستان واردات گندم ادامه می‌یابد.

محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت افغانستان به کلید گفت:”افغانستان در طول یک سال حدود 7 میلیون تُن گندم مصرف می‌کند. البته مشکلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت گندم تاثیر می‌گذارد؛ اما منع صادرات گندم داخلی و گندم‌های کمکی هند هرکدام در زمینه حل مشکلات گندم در افغانستان موثر خواهد بود.”

علاوه بر کم‌بود گندم در دیگر کشورها، خشک‌سالی نیز در افغانستان این نگرانی را به وجود آورده است که کم‌بود گندم در کشور بیش‌تر افزایش یابد.

شماری از آگاهان اقتصادی تاکید دارند که افغانستان علاوه بر این‌که صادرات گندم را ممنوع می‌کند، باید گندم بیش‌تری را از دیگر کشورها وارد کرده و برای ذخیره گندم در داخل کشور نیز اقدام کند.

عبدالنصیر رشتیا یکی از آگاهان اقتصادی می‌گوید:”حکومت نیاز دارد که با ایجاد ذخایر استراتیژیک مواد غذایی در چهار زون کشور اقدام کند و در ضمن تلاش کند با حرکت دادن برخی پروژه‌های زراعتی، هم زمینه اشتغال را ایجاد کند و هم یک مقدار نیازهای داخلی را رفع سازد.”

هرچند به دلیل جنگ روسیه و اوکران بسیاری از کشورها با محدودیت منابع غذایی روبه‌رو شده اند، اما در افغانستان عوامل دیگری هم‌چو خشک‌سالی و تحولات سیاسی هم بر این محدودیت‌ها افزوده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA