ads

شکایت شهروندان از بلند رفتن بهای مواد خوراکی در کشور

شماری از شهروندان می‌گویند که با بلند رفتن ارزش دالر و دیگر اسعار خارجی در برابر پول افغانی  نرخ مواد خوراکی و سایر مواد اولیه در افغانستان به سرعت افزایش می‌یابند؛ اما با پائین آمدن آن نرخ مواد اولیه کاهش نمی‌یابد و یا بسیار اندک تغییر می‌کند.

صمدعلی نوازش
28 ثور 1401
شکایت شهروندان از بلند رفتن بهای مواد خوراکی در کشور

بسم الله فرزام یک تن از باشنده‌گان کابل می‌گوید:«در دو روز اخیر ارزش دالر کمی بلند رفته؛ ولی قیمت مواد خوراکی و دیگر ضروریات مردم بسیار افزایش یافته است. نمی دانم در بازار کنترول وجود دارد یانه، اگر این وضعیت کمی کنترول شود بهتر است. چون این وضعیت مردم را  با سردرگمی و مشکلات زیاد مواجه کرده است.»

درعین‌حال نوید یکی دیگر از باشنده‌های کابل می‌گوید:«وقتی دالر کمی بالا می‌رود، نرخ‌ها به سرعت بالا می‌روند. مردم از یک سو بیکار هستند و  از سوی دیگر گرانی بسیار وضعیت را خراب کرده است.»

از سوی دیگر برخی از آگاهان اقتصادی بسته شدن صرافی‌ها و نبود یک نظام منظم بازار را از عوامل بی‌ثباتی در بهای مواد اولیه و ارزش پول افغانی در بازار می‌دانند.

 استاد بهیر زلاند آگاه مسائل اقتصادی به کلید می‌گوید:«یک سیستم منظم اقتصادی در افغانستان  وجود ندارد، صرافی‌ها بسته شده اند و بانک‌ها نیز در عرضه دالر مشکل دارند، از این رو تقاضا به دالر افزایش یافته و سبب بلند رفتن ارزش آن شده است.»

او در مورد این‌که بهای مواد اولیه با تغییر ارزش دالر بلند رفته، می‌گوید که تاجر افغانی کالای تجارتی را به دالر می‌خرد و از این‌رو قیمت‌گذاری هم به دالر صورت می‌گیرد.

با این‌حال مسئولان شاروالی کابل از کنترول نرخ‌ها خبر داده و می‌افزایند که تیم‌های موظف، به‌گونه هفته‌وار ارزیابی‌های شان را از نرخ‌ها در بازار انجام می‌دهند.

محمد آصف جلال‌زی، رئیس پلان و پالیسی شاروالی کابل در نشستی در رابطه به بهای مواد اولیه گفت:«شاروالی کابل مطابق به لوایح، ارزیابی‌های واقع‌بینانه خود را از بازار دارد. تیم‌هایی که به هدف کنترول بهای مواد اولیه تعیین شده‌اند، وظایف شان را انجام می‌دهند.»

گفتنی است که شاروالی کابل نرخ‌نامه‌ای در رابطه به بهای مواد اولیه ترتیب داده، اما به گفته کارشناسان باتوجه به نبود یک سیستم اقتصادی، این نرخ‌نامه چندان موثر واقع نشده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA