ads

ریاست زراعت بلخ: امسال حاصلات میوه 70 درصد افزایش یافته است

مسئولان ریاست زراعت بلخ، از افزایش حاصلات میوه در این ولایت خبر داده و می‌افزایند که امسال حاصلات میوه، 70 درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

جواد نبی‌زاده
28 ثور 1401
ریاست زراعت بلخ: امسال حاصلات میوه 70 درصد افزایش یافته است

مولوی شمس الله خالد، رئیس زراعت بلخ می‌‎گوید که سال گذشته به‌دلیل آب و هوای نامناسب باغداران حاصلات خوب به دست نیاورده و از این‌رو زیان‌های بزرگ مالی را متقبل شدند.

به گفته او در سال روان، حاصلات باغداران خوب بوده و عواید بهتری نسبت به سال‌های گذشته به دست آورد اند:«امسال حاصلات میوه‌های زردالو، شفتالو، بادام و آلو تقریباً 70 فیصد از سال‌های قبل افزایش را نشان می‌دهد.»

در عین‌حال نجیب الله، یکی از باغداران بلخ، از حاصلات میوه در این فصل ابراز خرسندی نموده و از نبود مارکیت برای فروش محصولات شان شکایت دارند.

او می‌افزاید که عدم صادرات میوه به بیرون از کشور، ضربه بزرگ برای باغداران وارد کرده و بازارهای داخلی نیز به‌دلیل کاهش توان اقتصادی مردم، از رونق بازمانده است:«زیادتر میوه‌ها به کابل می‌رود و از کابل کم‌تربه بیرون از کشور صادر می‌شود، بیشتر میوه‌ها در مارکیت‌های داخلی به فروش می‌رسد.»

از سوی‌هم، حاجی عبدالله و غفورشاه، دو تن از باغداران ولسوالی بلخ، از نبود سردخانه برای نگهداری محصولات شان شکایت داشته و از مسئولان ریاست زراعت می‌خواهند که در این زمینه با آنان همکاری کنند تا جلو فاسد شدن میوه‌ها گرفته شود:«از حکومت می‌خواهیم تا برای باغداران سردخانه احداث کنند، تا میوه‌ها فاسد نشود. به‌دلیل نبود سردخانه اکثر میوه‌ها را نمی‌توانیم نگهداری کنیم.»

این باغداران هم‌چنان از مسئولان ریاست زراعت می‌خواهند که زمینه دریافت نهال‌های اصلاح شده را برای آنان مساعد سازند تا در آینده حاصلات آنان بهتر شده و جلو امراض نباتی گرفته شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA