ads

یگانه مرکز تجارتی زنان در هرات، در حال بسته شدن است

بازار خدیجه‌الکبرا، یگانه مرکز تجارتی زنان در شهر هرات، رو به رکود است.

مرجان وفا
20 ثور 1401
یگانه مرکز تجارتی زنان در هرات، در حال بسته شدن است

فروشنده‌گانِ این مرکز می‌گویند که در گذشته ۳۶ باب دکان در این مرکز توسط زنان تجارت‌پیشه مدیریت می‌شد؛ اما در حال حاضر این رقم، به ۱۶ باب دکان کاهش یافته است.

زیبا سادات معاون مارکیت خدیجه الکبرا به کلید گفت که وضعیت تجارت زنان در این مرکز نسبت به گذشته بدتر شده است.

به گفته وی، به‌دلیل نبود خرید و فروش، اکثر دکان‌های این مرکز در حال مسدود شدن است:«از ۹ ماه به این‌سو، تقریبا  نیمی از دکان‌ها در این مارکیت مسدود شده است. ما در گذشته ۳۶ دکان داشتیم؛ اما از روزی‌که امارت اسلامی روی‌ کار آمده، نیمی از این دکان‌ها بسته شده است.»

خانم سادات در ادامه می‌افزاید که این دکان‌ها به‌دلیل وضعیت بد اقتصادی زنان تجارت پیشه و مهاجرت آنان، بسته شده است.

زنان شاغل در مارکیت خدیجه الکبری شکایت دارند که خرید و فروش محصولات شان به رکود مواجه شده‌است.

شریفه حکیمی یکی از فروشنده‌گان این مارکیت می‌گوید که در گذشته آنان بازار خوبی داشتند؛ اما در حال حاضر به‌دلیل بیکاری مردم و نداشتن فروشات، اکثر این دکان‌ها بسته شده است:«در گذشته مکتب‌های صنف‌های بالا {دوره لیسه و متوسطه} باز بود، دختران می‌آمدند و خرید می‌کردند، استادها هم خرید می‌کردند. اما حالا به‌دلیل بدتر شدن اوضاع اقتصادی، کسی از ما جنس نمی‌خرد.»

بهار محمدی یکی از مشتریان این مارکیت که برای خرید آمده، می‌گوید موجودیت این‌گونه مراکز برای زنان سهولت‌های فراوانی را ایجاد می‌کنند:«وجود این مارکیت خیلی خوب است، هر موقعی‌که خواسته باشیم آمده می‌توانیم، در گذشته بیشتر می‌آمدیم؛ اما حالا به‌دلیل اوضاع اقتصادی و قیمت شدن اجناس کمتر اینجا میایم.»

با این‌حال مسئولان اتاق تجارت زنان در هرات می‌گویند که با روی کار آمدن امارت اسلامی اکثر بانوان تجارت‌پیشه مهاجر شدند؛ اما اتاق تجارت پلان‌های حمایتی در خصوص زنان را روی دست دارد.

نرگس هاشمی، رئیس اتاق تجارت زنان در زون غرب اما می‌گوید که اکثر مردم هرات در مورد این مارکیت معلومات ندارند و برای همین به خرید مراجعه نمی‌کنند:«اکثر خانم‌های تجارت پیشه مهاجر شدند و آنانی‌هم که حضور دارند، ما پلان‌های در بخش آموزش بازاریابی و معرفی محصولات زنان به کشورهای خارجی، داریم.»

در سال‌های اخیر زنان هراتی در بخش‌های مختلف از جمله صنایع دستی، کشت و برداشت زعفران و زنبورداری، پیشرفت‌های خوبی داشته اند؛ اما وضعیت کنونی اقتصادی و نبود یک بازار مناسب برای فروش محصولات شان، آنان را نگران کرده است.

این زنان از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند که برای رشد بیشتر محصولات شان زمینه فروشات را در داخل و خارج از کشور به آنان مساعد سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA