ads

یونسکو مرکزهای سواد آموزی در افغانستان ایجاد می‌کند

سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خواستار ایجاد مراکز بیشتر سواد آموزی در افغانستان شده است.

راحله یوسفی
26 حمل 1401
یونسکو مرکزهای سواد آموزی در افغانستان ایجاد می‌کند

 مسئولان وزارت معارف می‌گویند که با امضای یک موافقتنامه به یونسکو اجازه داده خواهد شد که این مراکز را ایجاد کند.

عزیزاحمد ریان، سخنگوی این وزارت به کلید می‌گوید که روز چهارشنبه سارا ایل عطار و پرنیان وحیدی مسئولان یونسکو با مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف در این مورد گفت‌وگو کردند.

آقای ریان افزود:«در این دیدار هر دو طرف توافق کردند که گروه‌های تخنیکی شان با هم تبادل نظر کنند تا راهکاری در زمینه ایجاد مراکز سوادآموزی ساخته‌شود.»

سخنگوی وزارت معارف تاکید می‌کند که این وزارت متعهد به همکاری با یونسکو در زمینه ایجاد مراکز آموزشی است.

به گفته او، در حال حاضر 87 مرکز سواد آموزی در کشور فعال است که مردان و زنان زیادی در آن مصروف فراگیری دانش و آموزش‌های حرفه‌ای اند.

در همین حال بنفشه که به‌دلیل ناامنی و دور بودن مکتب از محل سکونت‌اش از رفتن به مکتب محروم شده بود، سه سال است که در یکی از مرکزهای سواد آموزی درس می‌خواند.

وی می‌گوید، پس از آن‌که از ولایت کندز به کابل آمد، شامل این مرکز شد و در جریان سه سال توانایی خواندن و نوشتن را فراگرفته‌است.

بنفشه در ادامه گفت:«از اقدام یونسکو به خاطر ایجاد مرکزهای بیش‌تر سواد آموزی تشکر می کنم و امیدوارم که زنانی و مردانی زیادی مانند او از نعمت فراگیری سواد بهره‌مند شوند.»

از سویی هم، شماری از شهروندان کشور نیز از این اقدام یونسکو قدردانی کرده می‌گویند که امیدوارند مرکزهای بیش‌تر سواد آموزی در سراسر کشور به‌خصوص در مناطق روستایی ساخته شود.

هاجره حکیمی، یکی از باشنده‌گان کابل با تاکید بر ارزش فراگیری علم و دانش می‌گوید که به‌دلیل جنگ و فقر شماری زیادی از شهروندان کشور از نعمت سواد محروم ماندند.

خانم حکیمی گفت:« پس لازم است که حکومت و سازمان‌های بین‌اللملی در این راستا توجه کنند و با ساخت مراکز بیشتر سواد آموزی زمینه آموزش را برای آنان‌که سن شان بزرگ استند و از نعمت سواد محروم شدند، فراهم سازند.»

شبنم رحیمی، استاد پوهنتون می‌گوید که با توجه به میزان بلند بی‌سوادی در کشور، ساخت مراکز بیشتر سواد آموزی به‌خصوص در مناطق دور دست و روستایی یک نیاز مبرم است.

گزارشی که یونسکو در اخیر سال گذشته میلادی به نشر رساند نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته میزان سواد در افغانستان از ۳۴ درصد به ۴۳ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده‌است که در دو دهه‌ گذشته یک میلیون و ۲۴۲ هزار نفر از جمله ۸۰۰ هزار زن را از برنامه‌های سوادآموزی مستفید شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA